Directeur Duitse ‘hoofdpijnluchthaven’: We gaan écht open en creëren tienduizenden banen
Acht jaar later dan gepland opent de nieuwe luchthaven van Berlijn dan eindelijk haar deuren. Tenminste, als we de directeur van Berlin Brandenburg Willy Brandt (BER) mogen geloven. Volgens hem gaat het vliegveld, dat het derde grootste van Duitsland moet worden, in oktober volgend jaar open en zorgt dat voor 60.000 nieuwe banen op en rond het luchthaventerrein.
Delen per e-mail
Dat zegt Engelbert Lütke Daldrup in een interview met de Duitse zondagskrant Welt am Sonntag. De exacte openingsdatum wordt volgens hem de komende twee maanden vastgesteld. ,,We werken al aan een verhuisplan. De hele operatie zal zeven tot tien dagen in beslag nemen. De luchtvaartmaatschappijen weten al waar ze zullen worden ondergebracht.’’
De Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt moet de oude Berlijnse vliegvelden Schönefeld en Tegel vervangen. De bouw van het vliegveld is een enorm hoofdpijndossier voor Duitsland. De opening stond oorspronkelijk gepland voor 2012, maar werd al vele malen uitgesteld als gevolg van bureaucratische rompslomp, ontelbare technische problemen en een vermeend omkoopschandaal. Ook de leiding over het project wisselde de afgelopen jaren veelvuldig. De problemen waren zo groot dat veel Duitsers zich afvroegen of de luchthaven überhaupt ooit open zou gaan.
Volgens Lütke Daldrup gaat het nu toch echt gebeuren. Eind september werden de doorslaggevende technische tests van de brandbeveiligingssystemen in terminal T1 volgens hem met succes afgerond. Ernstige tekortkomingen in de brandbeveiligingstechnologie waren de belangrijkste reden voor het herhaaldelijk uitstellen van de opening van de luchthaven.
,,De resterende kabelgebreken worden nog dit jaar weggewerkt zodat de TÜV Rheinland (het bedrijf dat zich bezighoudt met certificering, inspectie en veiligheid in de technieksector, red.) in het eerste kwartaal van 2020 de tests kan afronden. De nieuwe terminal T2 zal naar verwachting in de herfst van volgend jaar in gebruik worden genomen’’, zegt de luchthavendirecteur.
Zwaartepunt
Engelbert Lütke Daldrup gaat ervan uit dat Flughafen Berlin Brandenburg (FBB) aan betekenis zal winnen vergeleken met de andere grote Duitse luchthavens van Frankfurt en München. Met ongeveer 34,7 miljoen passagiers en twee luchthavens (Berlijn-Schönefeld in het zuidoosten en Berlijn-Tegel ten noorden van de stad) was Berlijn vorig jaar de derde grootste luchthavenlocatie in Duitsland.
,,Berlijn is met Tegel nu al de luchthavenlocatie met de meeste in- en uitstappers. Andere luchthavens zijn groter vanwege het overstapverkeer. Maar als je mensen in het buitenland vraagt waar ze naartoe zouden willen vliegen in Duitsland, dan zegt 25 procent: Berlijn. Slechts tien procent wil rechtstreeks naar Frankfurt of München. Ik geloof dat hier daadwerkelijk een nieuw zwaartepunt zal ontstaan.’’
Ruim 7 miljard
De bouw van Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt werd oorspronkelijk begroot op zo'n 1,7 miljard euro, maar gaat nu naar schatting ongeveer 7,3 miljard euro kosten. De Duitse staat heeft tot nu toe 2 miljard euro in de ontwikkeling van de nieuwe luchthaven gestoken.
Wie voor de extra kosten opdraait, moet nog beslist worden. De deelstaten Berlijn en Brandenburg en de Duitse overheid zouden als eigenaren de helft ervan moeten opbrengen in de vorm van een lening of extra bijdrage.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Nederlandse sneltesteis luchtvaart blijkt in strijd met mondiale regels
De Nederlandse sneltesteis voor vliegtuigbemanning blijkt in strijd met internationale afspraken. Bovendien zijn dit weekend tientallen vliegpassagiers in het buitenland gestrand vanwege de nieuwe coronavoorwaarden van het kabinet. -
Reisbranche: star kabinet brengt vakanties in gevaar
De meivakantie en zomervakantie komen volgens de reisbranche in gevaar door star kabinetsbeleid. Het kabinet blijft niet bereid nu al boekingen toe te staan voor vakanties na maart. Daardoor zullen Nederlanders volgens de reisbranche massaal individueel op pad gaan, waardoor reisbedrijven nog grotere schade leiden. -
Met een sterrenmaaltijd door de stad wandelen? Dat kan sinds kort in Rotterdam
Wandelingen langs restaurants voor een afhaalhapje blijken populair in coronatijd en deze ‘veilige hobby’ krijgt nu een chique variant. In Rotterdam kunnen wandelaars sinds vorig weekend langs sterrenzaken hobbelen voor een coquille of ravioli van linzen. De tochten blijken populair. ,,Voor komend weekend zijn veel tijdsloten al volgeboekt.” -
8
Verplichte kusjes en knuffels voor oma en opa: doen of niet?
Bijna elke ouder kent de situatie wel: je komt opdagen voor een verjaardag of andere familiebijeenkomst met je kinderen en de tantes, ooms en grootouders komen onmiddellijk aangesneld om je kinderen te overladen met kusjes en knuffels. Natuurlijk is dat goed bedoeld, maar je ziet ook dat je kinderen enigszins overweldigd worden door al die handen, armen en lippen. -
Breng foto's van je (over)grootouders tot leven met deze nieuwe techniek
Kijk jij wel eens naar foto's van je (over)grootouders en vraag je je daarbij af hoe ze in het echt bewogen en lachten? Met een nieuwe functie van MyHeritage, een stamboomservice uit het Verenigd Koninkrijk, is dat nu mogelijkheid geworden. Op die manier kun je je voorouders zien als nooit tevoren.
-
Rotterdam heeft alleen nog Marokko als vliegbestemming
Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft alleen Marokko nog als vliegbestemming. Alle andere reisdoelen zijn tot eind maart geschrapt. Bovendien maakt alleen Transavia nog gebruik van het regionale vliegveld. -
De showrooms zijn weer open, maar ‘Proefrit aan huis is een blijvertje’
Hoewel het weer is toegestaan om fysiek autoshowrooms te bezoeken – zij het beperkt en op afspraak – zal een proefrit aan huis populair blijven. Dat verwacht autozoekwebsite AutoTrack.nl naar aanleiding van een onderzoek onder autokopers. ‘Corona was de aanleiding voor dit idee, maar steeds meer mensen kiezen voor service en gemak van een proefrit op locatie.’ -
PREMIUMvideo
Dit reisbedrijf ligt al een jaar stil, maar kan prima overleven zonder reizen
Reisondernemingen zijn in 2020 ongekend hard geraakt en de vooruitzichten voor dit jaar zijn niet best. Ook reisbedrijf Weflycheap ligt al bijna een jaar lang op zijn gat. De twee eigenaren startten twee nieuwe bedrijven om de coronaklappen op te vangen, en niet geheel zonder succes. ,,Een crisis haalt ook het beste in je naar boven.’’