Volledig scherm
© Thinkstock/Trade Your Trip

Je reis verkopen op vakantiemarktplaats: slim of niet?

Wie onverhoopt niet op vakantie kan of wil, zit vaak met een geboekte vakantie in zijn maag. Voor die mensen is er Tradeyourtrip.com: de vakantiemarktplaats waar je jouw pakketreis kunt doorverkopen. Het nieuwe Europese platform wordt enthousiast, maar ook met enige scepsis ontvangen.

Quote

Het is een mooi alterna­tief. Beter iets terug voor je reis, dan niets

Daan Wentholt, Europeesche Verzekeringen

Hoe werkt TradeYourTrip?
Vijftig procent van de reizigers koopt een pakketreis of samengestelde reis bij één organisatie. Alleen deze doelgroep kan hun reis verkopen op Tradeyourtrip.com. De verkoper stuurt zijn factuur en boekingspapieren op en TradeYourTrip controleert of het om een echte reis gaat. Winst maken is uit den boze, de verkoopprijs mag maximaal 100 procent van het totale aankoop bedrag zijn. De kosten voor de verkoper bedragen 15 procent servicevergoeding (over het bedrag waarvoor deze reis verkocht wordt) aan TradeYourTrip, maar deze betaalt die pas als hij of zij de reis heeft weten te verkopen. Ook betaalt de verkoper de wettelijke 27 euro p.p. administratiekosten die de reisorganisatie mag doorberekenen. Als er weinig mensen op de website zijn, krijgt de verkoper daar een melding van. TradeYourTrip zegt de consument te adviseren om de reis wellicht iets goedkoper te prijzen of zelfs te annuleren.

De Haarlemse ondernemer Mark van der Wal (45) kan erover meepraten: een verzekeraar vergoedt lang niet voor alle redenen een geboekte vakantie. Van der Wal ving bot met zijn annuleringsverzekering en was de 2.500 euro kwijt die hij besteedde aan een wintersportvakantie met drie kinderen.

Hij ontdekte pas later dat er een Europese wet uit 1990 is, waarin staat dat consumenten hun pakketreis (vliegticket + verblijf en eventueel huurauto of cruise) op een andere naam mogen schrijven. Je all-inclusive vakantie naar Griekenland kan dus overgenomen worden door je buurman. Het idee voor Trade Your Trip was geboren, want er was nog geen platform waar vraag en aanbod samenkwamen.

Succes
Tradeyourtrip.com is niet alleen voor mensen die geen beroep kunnen doen op hun annuleringsverzekering, maar ook voor mensen die geen annuleringsverzekering hebben afgesloten. In Nederland is dat 38 procent van de Nederlanders die een reis boeken, in andere Europese landen ligt dat percentage zelfs nog hoger. Van der Wal heeft daarom de goede hoop dat zijn online platform een succes wordt.

Reisbureaus en verzekeraars juichen het nieuwe initiatief toe, maar vragen zich ook af of er wel voldoende vraag naar een vakantiemarktplaats is. Rudi Buis, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars, noemt het een slimme manier voor niet verzekerden om toch nog geld terug te krijgen.  Hij verwacht niet dat mensen TradeYourTrip als een vervanging voor de verzekering gaan zien. ,,Daar is het risico te hoog voor.''

Last-minute goedkoper
Robert Schmidt van reisbureau Tjingo beaamt zijn beredenering. ,,De grote vraag is: wat vang je twee weken voor vertrek nog voor een reis naar Turkije? De manager merkt op dat de prijzen in de reisbranche allemaal draaien om vraag en aanbod. Van een vakantie naar Turkije kom je volgens hem met het oog op de onterechte angst voor terrorisme niet snel af. ,,Last-minutereizen naar Turkije zullen naar verwachting heel voordelig zijn, waardoor je nooit meer de prijs krijgt die jij voor de reis hebt betaald. Of een slechter scenario: je blijft met je vakantie zitten.'' Voor een reis naar Spanje kun je volgens Schmidt dit jaar wel de volle 100 procent verwachten. 

Schmidt en Daan Wentholt van Europeesche Verzekeringen benadrukken nog maar eens het belang van de annuleringsverzekering. Buis: ,,Die 100 euro per jaar weegt lang niet op tegen het bedrag dat je kwijt bent als je bijvoorbeeld jouw reis voor 60 procent van de verkoopprijs kan verkopen via TradeYourTrip.'' Toch vindt Wentholt het een goed alternatief voor iedereen die geen verzekering heeft of daar geen beroep op kan doen. ,,Beter iets dan niets, nietwaar?''.

Van der Wal denkt dat TradeYourTrip ook uitkomst zal bieden voor mensen die slecht of niet geïnformeerd zijn over de doorverkoop van een reis aan derden, het zogenaamde 'indeplaatsstelling'. Dit beredeneert hij vanuit zijn eigen ervaring. ,,Zowel de reisorganisatie als de verzekeraar hebben mij niet op die wet uit 1990 gewezen''.

Hoge marges
Van der Wal denkt dat dit komt door de hoge marges die touroperators verdienen bij het doorverkopen van de reis. De reisorganisaties verwerpen de beschuldiging. Zo laten Tjingo, Sunweb, Corendon en Tui weten consumentvriendelijkheid hoog in het vaandel te hebben. ,,Reizigers worden er altijd op gewezen dat op hun boeking de ANVR-reisvoorwaarden van toepassing zijn en hierin staat duidelijk beschreven dat indeplaatsstelling tot de mogelijkheden behoort,'' vertelt Petra Kok van Tui.

Ook zijn Tui en Tjingo naar eigen zeggen altijd bereid om mee te denken met de klant als de verzekeraar weigert uit te keren. Dit was het geval bij de angst voor het heersende zika-virus in Zuid-Amerika. Kok zegt daarover het volgende: ,,Wanneer we meer verzoeken van klanten krijgen, dan zoeken we met hen een oplossing. In het geval van de zwangere vrouwen en hun reisgezelschap hebben wij hun reis kosteloos omgeboekt. Voor het merendeel was dit een prima oplossing.''

Nog geen losse tickets
Momenteel is het volgens de wet alleen mogelijk om pakketreizen door te verkopen. Voor losse vliegtickets geldt een ander beleid. De consument is dan afhankelijk van de individuele voorwaarden van de luchtvaartmaatschappijen, waartegen Van der Wal in verzet is gekomen. De ondernemer verzamelt handtekeningen voor een wetsvoorstel en heeft inmiddels 5.600 van de benodigde 40.000 handtekeningen binnengehaald. Ook de Consumentenbond steunt de petitie.

Daarnaast vertegenwoordigt TradeYourTrip één van haar consumenten in een rechtszaak tegen TUI en KLM, omdat zij onevenredig hoge kosten in rekening willen brengen voor de indeplaatsstelling van een pakketreis voorzien van een lijndienst. Het hoger beroep in de zaak loopt nog.

Volledig scherm
© Tradeyourtrip.com
Volledig scherm
© Tradeyourtrip.com
Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement