TUI trekt zich terug en wil toch geen doorstart met D-reizen
TUI trekt zich terug als potentiële koper van D-reizen. De touroperator, met 130 eigen reisbureaus, zegt bij nader inzien toch geen toevoegde waarde te zien in het reisbedrijf. Ondanks de terugtrekking heeft Vakbond FNV er vertrouwen in dat D-reizen een doorstart zal maken. ,,Er is veel animo.”
De belangstelling in de overname van delen van D-reizen is groot, lieten de curatoren onlangs weten. Een van de gegadigden was TUI, marktleider in de Nederlandse sector. Maar die interesse lijkt snel verdwenen na een eerste inventarisatie en analyse. De touroperator heeft daarop besloten om niet verder te gaan in het biedingsproces van de boedel. ,,Wij hebben geconcludeerd dat de boedel voor TUI geen toegevoegde waarde blijkt te hebben", klinkt het.
De touroperator blijft wel in gesprek met de curatoren: TUI is een grote schuldeiser in het faillissement van D-Reizen. Hoe groot de schade is, wil woordvoerster Petra Kok niet kwijt.
Failliet
D-reizen, met 285 reisbureaus en ruim 1100 medewerkers een van de grootste reisorganisaties van Nederland, werd drie weken geleden failliet verklaard. Door de coronacrisis kwamen er nauwelijks inkomsten binnen, waardoor het bedrijf in financiële problemen kwam. Ook de vertraging van het voucherfonds leidde tot een onoverkomelijke situatie.
Bestuurder Marlies Possel van vakbond FNV heeft er ondanks de terugtrekking van TUI vertrouwen in dat D-reizen een doorstart zal maken. ,,Er is veel animo voor een doorstart”, vult ze aan. Behalve TUI hebben partijen als Prijsvrij Vakanties en Hillman Travel zich bij de curatoren gemeld met de wens om met een deel van de reisbureaus verder te gaan.
De curatoren verwachten binnenkort bekend te maken of het daadwerkelijk tot een doorstart komt. Diezelfde curatoren doen ook nog onderzoek naar de twee voormalige eigenaren. Net voor het faillissement zouden die de merken D-reizen en D reizen (dus zonder koppelteken) buiten de boedel hebben geplaatst. Of de terugtrekking van TUI daar iets mee te maken heeft, is niet duidelijk.
Toekomst
Onduidelijk is ook - als het tot een doorstart komt - wat dit betekent voor de ruim 1100 medewerkers. ,,Dat zal afhankelijk zijn van welke partij het wordt en wat diens plannen zijn”, reageert Possel van FNV. Daarmee zijn spannende tijden aangebroken voor het personeel. Feitelijk zijn de werknemers tot 19 mei in dienst bij D-reizen, daarna zijn zij aangewezen op een ww-uitkering.
Volgens de FNV-bestuurder heeft een aantal medewerkers de reisbranche al verlaten en wil een deel zich laten omscholen naar zorgmedewerker of leerkracht. Alle werknemers krijgen vanuit het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de vakbonden, het UWV en de werkgever hulp bij het vinden van werk.
Recent bleek dat reisorganisaties vorig jaar jaar stevig het mes hebben gezet in hun personeelsbestand. Bijna een kwart van de banen is al geschrapt en de ontslagrondes gaan door, aldus stichting Reiswerk, een samenwerkingsverband van werkgevers en werknemers in reisbranche.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Je viervoeter onderbrengen in de zomervakantie is een helse klus: ,,Zelfs mensen uit de Randstad bellen ons”
Ga je binnenkort op vakantie? En heb je onlangs een huisdier aangeschaft? Dan wordt het lastig om je viervoeter tijdelijk bij een dierenpension onder te brengen. Veel van de pensions in Nederland zitten al vol en in De Langstraat is dat niet anders. ,,Wij krijgen zelfs belletjes vanuit de randstad”, zegt Stan van den Broek van dierenpension De Kwebmeute uit Waspik. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
Einde voucherdrama lijkt in zicht voor Corendon-klanten: uitbetalingen begonnen
Corendon is begonnen met het uitbetalen van vakantievouchers. De reisorganisatie, de nummer drie van de Nederlandse reisbranche, moest hier halverwege maart al mee beginnen, maar had toen onvoldoende geld in kas. -
PREMIUM
Campers zijn populair deze zomer: ‘Als er ergens een coronahaard uitbreekt, ben je zo weg’
Ondanks alle onzekerheid of we deze zomer naar het buitenland kunnen, wagen steeds meer mensen het erop. Het aantal boekingen neemt de laatste tijd toe, blijkt uit een rondgang. Met de camper op pad of met de auto naar een vakantiehuis in Frankrijk lijkt in trek. ,,Mensen willen vooral in hun eigen bubbel blijven.’’ -
PREMIUM
Is er toekomst voor traditionele reisbureaus? ‘Goed advies alleen maar belangrijker geworden’
Het aantal reisbureaus is al jaren tanende en met het faillissement van D-reizen dreigen nog eens 285 reisbureaus uit het straatbeeld te verdwijnen. Is er nog toekomst voor het traditionele reisbureau? TUI, dat interesse heeft in een overname van (delen van) D-reizen, is ervan overtuigd. ,,Een goed reisadvies is in coronatijd alleen maar belangrijker geworden.”
-
PREMIUM
Een app die toeristen spreidt? Heus, het werkt
Na de coronacrisis keren toeristen massaal terug naar ons land. Als vanouds trekken ze naar de topattracties die weer overvol raken. Maatregelen om de drukte in te dammen lijken zinloos. Toch is er hoop, blijkt uit een proef in Overijssel. Bezoekers laten zich best verleiden om naar andere plekken te gaan als ze op de juiste manier worden aangesproken. -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’