Volledig scherm
De Eurostar tijdens een testrit op de treinverbinding tussen Amsterdam en Londen. © ANP

Vanaf juni drie Eurostar-treinen tussen Amsterdam-Londen

Vanaf juni rijdt een derde dagelijkse trein van Eurostar tussen Amsterdam en Londen. Sinds de lancering van hogesnelheidstreinverbinding tussen de hoofdsteden in april vorig jaar zijn meer dan 250.000 reizigers vervoerd.

De derde dagelijkse trein moet volgens Eurostar voldoen aan de groeiende vraag van consumenten. De vervoerder wil nog meer treinen aan de dienstregeling toevoegen ‘zodra de regeringen de grenscontroles voor het traject Amsterdam-Londen hebben ingevoerd’.

Volgens topman Mike Cooper van Eurostar bevestigt de populariteit van de treinverbinding tussen Londen en Amsterdam ‘de groeiende interesse van reizigers voor internationale hogesnelheidstreinen’ en zijn ze een duurzaam alternatief voor de luchtvaart.

De exploitant van de hogesnelheidstrein tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland meldt dinsdag een recordomzet en recordaantal passagiers voor 2018. Daaraan droegen de krachtige zakenreismarkt, veel reizigers uit de VS en de lancering van de directe route van Eurostar van Londen naar Amsterdam bij.

Het aantal passagiers van Eurostar groeide vorig jaar met 7 procent tot 11 miljoen reizigers. De omzet steeg met 12 procent tot 989 miljoen Britse pond (1,15 miljard euro). De winst bedroeg 96,6 miljoen Britse pond (112,2 miljoen euro).

  1. Kim zet sloopkogel in Zuid-Koreaans vakantieoord: ‘Armetierig kamp in rampgebied’

    Kim zet sloopkogel in Zuid-Koreaans vakantie­oord: ‘Armetierig kamp in rampgebied’

    De Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un is laatstelijk veel in de bergen te vinden. Reed hij vorige week nog te paard over de flanken van de heilige berg Paektusan, dit keer deed hij een andere piek aan. Wat hij bij de berg Kumgang en het nabijgelegen Diamond Mountain-resort aantrof, kon de goedkeuring van de grote leider niet wegdragen. ‘Armetierig’, vindt Kim de faciliteiten die daar door Zuid-Korea zijn neergezet. En dus moet de boel, bij gebrek aan nationaal karakter, tegen de vlakte.