Volledig scherm
© Thinkstock

Verleiden met sjoemelfoto's op social media: wel of niet doen?

Smartphones en vakanties zijn anno 2017 onlosmakelijk met elkaar verbonden. De sociale media ontploffen van de (bewerkte) selfies op het strand. Kunnen we de telefoon niet beter thuislaten, zodat we eens écht kunnen ontspannen? De meningen verschillen. Media- en gedragspsycholoog Mischa Coster: ,,Actief zijn op social media kan het geluksgevoel juist vergroten.'' 

poll

Achter welk team schaar jij jezelf op vakantie?

  • Offline (75%)
  • Online (25%)
11876 stemmen

Uit onderzoek in opdracht van Expedia blijkt dat social media een wezenlijk onderdeel zijn van de reizigers van 18 tot 35 jaar. Whatsapp, Facebook en YouTube spannen de kroon. Zo'n 97 procent plaatst een tot vier keer per week een vakantie-update op zijn Facebooktijdlijn. Slechts één procent zegt geen gebruik te maken van social media op vakantie. 

Op de digitale reiskiekjes pronken we voor de Eiffeltoren, op een hagelwit strand met palmbomen of met een cocktail bij het zwembad. Maar waarom doen we dit? Volgens het onderzoek speelt 'jaloersmakerij' een belangrijke factor
. 51 procent van de respondenten geeft aan weleens jaloers te worden van al die mooie vakantieplaatjes. Een kwart vindt het zelfs heel belangrijk dat een bestemming fotogeniek is en zegt daar in de keuzefase rekening mee te houden. 

Photoshoppen

Het gros van de ondervraagden weet hoe te verleiden met een vakantiekiekje.  65 procent gebruikt een van de Instagramfilters, waardoor de lucht bijvoorbeeld blauwer is en de hoofdpersoon op de foto bruiner. 14 procent gaat creatiever aan de slag en poetst andere toeristen weg met Photoshop of zet zichzelf voor een monument. ,,Dat is nogal een verschil'', zegt psycholoog Coster. ,,Deze twee groepen kun je niet over één kam scheren. De één benadrukt een ervaring, de ander liegt over een ervaring.’’ 

Volgens de mediapsycholoog draait het bij social media niet altijd om jaloersmakerij, maar vaak om bevestiging van je naasten. ,,Het is fijn om aandacht in de vorm van een like te krijgen van familie en vrienden. Social media kunnen  juist positief bijdragen aan het geluksgevoel op vakantie.'' En dat is dan ook wat de respondenten antwoorden als ze de vraag krijgen wat het belangrijkst is aan een 'vakantiefoto' op social media. ,Dat ik er gelukkig uitzie.' Op de gedeelde tweede plek staan: 'Dat ik er zelf goed opsta' en 'Dat ik anderen kan laten zien wat ik doe.'' 

Beleving

Volgens het onderzoeksrapport leven jongeren in een ‘social media-bubbel’. Rene Nieuwmans van Expedia adviseert reizigers om ook eens de smartphone neer te leggen en een bestemming echt te ervaren: ,,Reizen gaat niet alleen om het vastleggen op foto’s, maar ook om het maken van mooie herinneringen. De mooiste vakantiekiekjes in je tijdlijn zijn vaak van filters voorzien en soms is eraan gesleuteld in Photoshop . Meer dan de helft van de ondervraagden vertelde ons hoe vervelend ze het vinden als een bestemming er niet blijkt uit te zien als de foto’s op social media.”  

Top 5 meest ergerlijke vakantiefoto's (bron: Expedia)

1. Foto’s van eten
2. ‘Hotdog’ benen
3. Yoga-houdingen
4. Springfoto’s
5. Foto’s van alcoholische consumpties

Coster vindt dat niet alleen Instagram en Facebook zich daaraan schuldig maken. ,,En die foto’s in de reisbrochures en reiswebsites zijn zeker niet gephotoshopt?''. Daarnaast zijn volgens hem vooral de oudere generaties anti-social media. ,,Het vastleggen van vakantiemomenten is voor jongeren zowel ‘herinnering maken’ als ‘onderdeel van de herinnering’.'' Hij geeft een voorbeeld: 'Weet je nog toen ik die selfie op die hoge rots wilde maken?!'. Kortom, volgens Coster kan de smartphone met een gerust hart mee op herfstvakantie. 

Hallo campinglife! #camping #kamperen #ardennen #spring #gatindelucht

Een foto die is geplaatst door Gerben Kamphorst (@gerbenkamphorst) op