Volledig scherm
De Merwedebrug bij Gorinchem is een belangrijke alternatieve route voor met name vrachtverkeer met gevaarlijke stoffen nu de N3 bij Dordrecht is afgesloten. © Cor de Kock

A27 naar Gorinchem tijdens maandagochtendspits veel drukker na afsluiting Dordtse N3

De A27 richting Gorinchem was maandagochtend ‘het drukste alternatief voor de afgesloten N3 bij Dordrecht’, aldus de ANWB. Ook Rijkswaterstaat zag aanzienlijk meer verkeer dan gebruikelijk. Maar de vraag of weggebruikers de komende maanden rekening moeten houden met meer drukte op de A27 kan Rijkswaterstaat nog niet beantwoorden.

,,Het was maandagochtend zeker drukker dan normaal op de A27 richting Gorinchem’’, zegt Hanneke Derksen, woordvoerder van Rijkswaterstaat. ,,We kunnen alleen niet met zekerheid zeggen dat dit allemaal verkeer is dat een alternatieve route heeft gekozen nu de Wantijbrug bij Dordrecht is afgesloten.’’

De A27 bij Gorinchem is sowieso het enige alternatief voor vrachtverkeer met gevaarlijke stoffen dat niet door de tunnels op de snelwegen rond Dordrecht mag. De omleidingsroute voor die chauffeurs loopt via de A27 en A59 naar de A16, of vanaf de A27 naar de A15 en A16.

Vroeger de weg op

Maar het is ook mogelijk dat een deel van de automobilisten die gewoonlijk al via de A27 rijden maandagochtend vroeger de weg zijn opgegaan. Ook dat kan de drukte in de hand hebben gewerkt.

Volgens Rijkswaterstaat kan het vandaag, dinsdag 21 januari, weer helemaal anders zijn. ,,We zijn in elk geval tevreden hoe de eerste ochtendspits is verlopen. We zagen lokaal aanzienlijk meer fietsverkeer, iets dat we nadrukkelijk hebben gepromoot als alternatief vervoer’’, zegt Derksen.

Ondernemersvereniging IKG

Gorcumse ondernemers sluiten niet uit dat ook zij te maken zullen krijgen met de gevolgen van de afsluiting van de Wantijbrug bij Dordrecht. ,,In eerste instantie lijkt die afsluiting redelijk ver weg te liggen. Maar de N3 is ook voor ondernemers in deze regio een belangrijke weg’’, zegt Edward van der Meijden, voorzitter van ondernemersvereniging IKG.

,,We onderhouden nauwe contacten met de ondernemers in de Drechtsteden. Onder anderen via hen blijven we op de hoogte van de ontwikkelingen rond de afsluiting. Ook kunnen we van hen leren. Bovendien hebben we contact met collega-ondernemers in de gemeente Altena. Door samenwerking staan we namelijk sterker. Want dit is pas het begin: komende jaren wordt ook in onze regio veelvuldig aan de weg gewerkt. We moeten alvast nadenken over de vraag ‘hoe verder?’ zodat we voorbereid zijn’’, aldus Van der Meijden.

Rivierenland

Poll

Qbuzz wil reizigers laten betalen voor het meenemen van de fiets in de spits op de MerwedeLingelijn

  • Ja, goed idee (27%)
  • Nee, niet doen (73%)
2208 stemmen