Volledig scherm
Aannemer Ballast Nedam heeft het werkterrein voor de bouw van de reizigerstunnel opgeruimd. Reiziger parkeren nu nog hun fiets tegen de hekken. © AD/Anja Broeken

Bouw tunnel bij Gorcums station nog ver weg: aannemer Ballast Nedam ruimt de boel zelfs op

De bouwplaats voor de reizigerstunnel bij het station Gorinchem is grotendeels verdwenen. Aannemer Ballast Nedam heeft de boel opgeruimd.

Geen bergen zand meer en stapels stenen, het werkterrein van Ballast Nedam bij station Gorinchem ligt er sinds dinsdag strak bij. De aannemer heeft de bouwplaats geëgaliseerd en opgeruimd. Al blijft een deel van het terrein wel in gebruik als opslag van bouwmaterialen.

,,We hebben gevraagd om meer ruimte vrij te geven, zodat we bij station Gorinchem tijdelijke fietsenrekken kunnen neerzetten’’, zegt Coen van Kranenburg, woordvoerder van ProRail. ,,We weten niet of aan dit verzoek gehoor wordt gegeven.’’

Ruzie

ProRail en Ballast Nedam hebben al bijna een jaar ruzie over de aanleg van de reizigerstunnel bij het Gorcums station. In februari van dit jaar legde de aannemer de bouw stil. Op het werkterrein troffen medewerkers twee ondergrondse putten aan waardoor de heistelling niet op de geplande locatie kon staan. Aanpassing van het plan kost extra geld, zo stelt Ballast Nedam.

Opdrachtgever ProRail wil dat echter niet betalen, omdat de putten stonden ingetekend op bouwtekeningen. Deze dateren uit 1896, het jaar waarin het Gorcums station werd aangelegd.

Burgemeester en wethouders van Gorinchem onderschreven die stelling van ProRail toen raadsleden dit voorjaar vragen stelden over de vertraging. ,,De aannemer heeft aangenomen dat de putten bij de sloop van het oude stationsgebouw verwijderd zouden zijn’’, zo meldden zij aan de raad.

Het verhaal gaat onder de foto verder.

Volledig scherm
Het informatiepaneel voor de bouw van de reizigerstunnel. © AD/Anja Broeken

Rechter

ProRail is inmiddels naar Raad voor Arbitrage voor de Bouw gestapt. Dit rechtsorgaan moet zich nu over de kwestie buigen. Een arbitragerechter bekeek de stukken al omdat ProRail via een spoedprocedure antwoord wilde krijgen. Het conflict blijkt volgens de Raad voor Arbitrage voor de Bouw te complex om via deze gerechtelijke route op te lossen. ProRail start daarom een bodemprocedure. Een datum waarop de zaak wordt behandeld is nog niet bekend. Volgens Van Kranenburg wil ProRail de tunnel nu in 2021 laten bouwen.

Gedeputeerde Floor Vermeulen meldde de Statenleden van de provincie Zuid-Holland enkele dagen geleden ook dat de tunnel voorlopig niet klaar is. ,,Deze had in december van dit jaar gereed moeten zijn’’, aldus Vermeulen in zijn antwoord.

Volledig scherm
ProRail wil graag meer ruimte voor tijdelijke fietsenrekken bij het station. © AD/Anja Broeken

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Gorinchem en omstreken? Schrijf je hier in!

Rivierenland