Volledig scherm
Tjeerd Zijlstra van Rijkswaterstaat gaat in augustus gewoon door met controleren, ongeacht de politieactie. © Bertjan Kers/BD

Controle op Afgedamde Maas gaat gewoon door

De waterpolitie mag dan actie voeren en het bij een vermanend vingertje houden, de mannen van Rijkswaterstaat delen wél bonnen uit aan te snelle watersporters op de Afgedamde Maas.

Op zonnige dagen regende het de afgelopen weken bekeuringen op de Afgedamde Maas tussen Woudrichem en keersluis De Kromme Nol. Snelheidsovertredingen, papieren die niet in orde zijn, geen dodemansknop in gebruik, geen Y-nummer op de zijkant van de boot. Allemaal zaken waar je een prent voor kunt krijgen. De gemeenten Aalburg, Woudrichem en Zaltbommel, Rijkswaterstaat en politie hebben afgesproken dat ze samen de overlast op dit populaire stuk rivier in willen dammen.

Quote

Jetskiën mag hier al helemaal niet. Ze mogen zelfs niet in het water liggen

Ron Duijndam

De controles zijn bij watersporters met snelle boten niet onopgemerkt gebleven. Ze hebben mobiel verkeersleider Ron Duijndam en zijn collega Tjeerd Zijlstra, gezagvoerder van de snelle ribboot, meteen in de smiezen als die via de Wilhelminasluis de Afgedamde Maas opvaren. In de verte maken twee planerende boten – boten die door hun snelheid deels loskomen uit het water – dat ze uit zicht zijn voordat Zijlstramet zijn verrekijker hun kentekens kan lezen.

Met de andere partijen is afgesproken dat de toezichthouders van Rijkswaterstaat in juli en augustus zeker vijftien keer patrouilleren tussen de Wilhelminasluis en keersluis Kromme Nol, de plek waar het Heusdensch Kanaal uitkomt op de Bergsche Maas. De acties van de Waterpolitie in augustus veranderen daar niets aan, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat toe. ,,We blijven doen wat we volgens afspraak doen.''

Klachten

Er komen op het speciale meldnummer van Rijkswaterstaat regelmatig klachten binnen over het wangedrag van bestuurders van snelle boten. De bellers die zich doodergeren zijn met name andere watersporters, mensen die op en langs de oever ontspanning zoeken en bewoners van woonboten. De golven die gepaard gaan met te hard varen, veroorzaken overlast en soms ook schade. En in het ergste geval gebeuren er ongelukken.

De ribboot is een prettige boot om mee te controleren, vertelt de man aan het roer, gezagvoerder Tjeerd Zijlstra. ,,Je bent op gelijke hoogte met de mensen die je aanspreekt en dankzij de rubberen randen is het makkelijk en veilig om langszij te komen.''

Zijn collega Ron Duijndam benadrukt dat ze de excessen aanpakken. ,,De boten die in plané gaan, dus overduidelijk sneller varen dan 9 kilometer per uur. Jetskiën mag hier al helemaal niet. Ze mogen zelfs niet in het water liggen. Ook voor waterskiën moeten mensen een andere plek zoeken. En het achter een boot voorttrekken van een band is in juridische zin ook waterskiën."

Quote

Ik ben niet op het water om vriendjes te maken

Ron Duijndam

De gele opbouw op de verder zwarte boot maakt dat de twee mannen van afstand goed herkenbaar zijn als handhavers van de vele regels die op het water gelden. ,,De politie vaart ook met onherkenbare boten. Dat is makkelijker. Maar als we ons achter een bocht verstoppen, hebben we ook gauw beet", vertelt Zijlstra.

De bestuurder van een tegemoetkomend motorbootje laat meteen het gas los als hij de boot van Rijkswaterstaat herkent. Dat hij te hard heeft gevaren, is Zijlstra en Duijndam in één oogopslag duidelijk. De jongen draait nog om, maar dat is zinloos. Tegen de ribboot zijn maar weinig pleziervaarders opgewassen, al wil Zijlstra niet kwijt wat zijn topsnelheid is.

Volledig scherm
Tjeerd Zijlstra en Ron Duijndam zijn in hun ribboot, hier bij Nederhemert, iets te herkenbaar voor watersporters. Sommigen maken zich uit de voeten zodra de zwart-gele boot in zicht komt. © copyright Marc Bolsius

Dodemansknop

De jongen heeft weliswaar een dodemansknop in gebruik, maar behalve de snelheidsovertreding is er veel mis. Hij heeft geen vaarbewijs, zijn bootje kan harder dan 20 kilometer per uur en dus zou er een registratienummer op de zijkant moeten staan.

,,Ik dacht dat ik met maximaal 10 pk mocht varen", probeert hij nog. Duijndam is mild: de jongen krijgt een bekeuring mee naar huis van 100 euro. Het motorbootje moet binnen drie weken zijn aangepast.

Duijndam: ,,Bekeuringen kunnen oplopen tot 800 euro. Dat gebeurt niet zo vaak, maar boetes van 500 euro schrijf ik regelmatig uit. Als je veel te hard vaart en je hebt geen vaarbewijs, ja, dan ben je al gauw aan zo'n bedrag.

,,Luister, ik ben niet op het water om vriendjes te maken, maar om er voor te zorgen dat het veiliger wordt. En de Afgedamde Maas is bij uitstek water om rustig te recreëren."

poll

Overweegt u een cursus zelfverdediging voor uzelf of uw dochter?

Overweegt u een cursus zelfverdediging voor uzelf of uw dochter?

  • Ja, daar denk ik wel over na (35%)
  • Nee, ik ben niet bang op straat (37%)
  • Nee, het heeft toch geen zin (16%)
  • Ik volg al zo'n cursus, ik kan het iedereen aanraden (12%)
974 stemmen