Volledig scherm
De doseerinstallatie tussen Vianen en Lexmond werd in december nog getest. © AD/Chantal Blommers

Doseerinstallatie tegen sluipverkeer tussen Vianen en Lexmond wordt weggehaald

De doseerinstallaties aan de oost- en westkant van Vianen - ooit neergezet om sluipverkeer van de A2 en A27 te voorkomen - worden binnenkort weggehaald. Volgens de gemeente Vijfheerenlanden zijn ze na ruim 23 jaar ‘aan het einde van hun levensduur’.

De gemeente gaat ‘om te voorkomen dat er onveilige situaties optreden’ de roadblocks binnenkort ontmantelen. De gaten worden volgestort met zand en dicht gestraat. Behalve dat de installaties aan het einde van hun levensduur zijn, is volgens de gemeente gebleken dat de destijds speciaal voor de installaties geschreven software niet meer kan worden geüpdatet.  

De installaties - een stoplicht en obstakel op de weg - waren bedoeld om verkeer er maar stapsgewijs door te laten en daardoor sluipverkeer van de rijksweg te ontmoedigen. Het systeem staat al tien jaar uit, zeer ten onvrede van mensen die in de omgeving wonen. Die omwonenden haalden vorig jaar nog 1400 handtekeningen op voor een petitie, waarin ze er bij de gemeente op aandrongen om de installatie weer aan te zetten. 

Onder druk van die bewoners werd het stoplicht en het obstakel afgelopen december nog getest. Toen bleek het nog wel te werken. Actie op die plek is nog altijd hard nodig, zei Jolanda Brouwer destijds namens de bewoners. ,,Elke dag van half drie 's middags tot half zeven 's avonds staan de auto's voor onze deur bumper aan bumper. We komen onze wijk niet in of uit, het is volledig afgesloten. Ook voor hulpdiensten. Automobilisten raken geïrriteerd als je als omwonende er tussendoor probeert te komen.’’

Aansprakelijk

Verkeersdeskundige Geert-Jan Vreeswijk van de gemeente Vijfheerenlanden liet destijds al weten geen voorstander te zijn van het bewegende obstakel in het wegdek: ,,Zo’n veertig keer per jaar botste er iemand op het obstakel. Daardoor mis je direct mankracht bij de gemeente, want er moeten mensen de installatie gaan maken. Bovendien zijn er juridische kosten, want wie is er aansprakelijk voor de schade aan installatie en auto?’’ 

De gemeente kondigde onlangs aan te gaan onderzoeken waar het sluipverkeer precies vandaan komt en welke acties kunnen worden ondernomen om automobilisten te ontmoedigen de binnendoor-routes te nemen. Wethouder Huib Zevenhuizen wil dynamische stoplichten - zonder obstakel - op strategische plekken in de gemeente. Dat systeem moet ervoor zorgen dat de sluiproute minstens net zo lang duurt als op de Rijksweg blijven. ,,Op die manier maken automobilisten de keuze om op de A2 of A27 te blijven, omdat het niet loont om binnendoor te gaan. Ons doel is om het sluipverkeer grotendeels te weren en de kernen bereikbaar te houden voor onze inwoners.’’ 

Quote

Zo'n veertig keer per jaar botste er iemand op het obstakel

Geert-Jan Vreeswijk

Daarbij zijn de plekken van de huidige doseerinstallaties rondom Vianen wel in beeld. Het nog uit te voeren onderzoek moet uitwijzen of het zinvol is om daar dynamische verkeerslichten te plaatsen. Daarom blijven de verkeersregelinstallaties en de lichtmastkasten wel staan. 

Meerkerk

De maatregelen moeten gereed zijn voor de A27 in 2022 wordt verbreed, omdat dan door de werkzaamheden een toename aan sluipverkeer wordt verwacht. Voor Meerkerk, dat ook geplaagd wordt door sluipverkeer zodra er file staat op de A27, werden eerder al maatregelen aangekondigd. In die kern komt onder meer een vrachtwagenverbod. 

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Vijfheerenlanden en omstreken? Schrijf je hier in!

Rivierenland

Poll

Het is een goed idee om de snelheid rond Gorinchem te verlagen naar 100

Het is een goed idee om de snelheid rond Gorinchem te verlagen naar 100

  • Mee eens (58%)
  • Niet mee eens (42%)
3089 stemmen