Volledig scherm
Brabantliner 401 rijdt tussen Breda en Utrecht, maar stopt niet in Gorinchem. © Joyce van Belkom

Gorinchem betaalt mee aan onderzoek naar ov-lijn Breda-Utrecht

De gemeente Gorinchem haakt aan bij een onderzoek van Breda dat het openbaar vervoer op het traject Breda-Utrecht moet verbeteren. Dit leidt mogelijk tot een nieuwe, snelle elektrische buslijn met knooppuntstations in Gorinchem en Vianen.

De gemeente Breda werkt al meer dan een jaar aan het onderzoek, samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Noord-Brabant en Utrecht. Inmiddels is ook Zuid-Holland aangesloten. ,,Gorinchem stapt samen met U10 als zesde partner in het project’’, melden burgemeester en wethouders van Gorinchem.

U10 is een samenwerking van twaalf Utrechtse gemeenten. Daartoe behoort ook de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden. ,,We kregen de vraag of we wilden meepraten over het verbeteren van de openbaar-vervoersverbinding’’, zo laat het Gorcums college de raad weten. Het heeft 12.500 euro uitgetrokken voor het onderzoek. ChristenUnie/SGP vroeg eerder dit jaar al aan het college of het mogelijk was aan te haken bij het onderzoek van Breda en de provincies.

Spoorlijn 

De aanleg van een spoorverbinding tussen de Baroniestad en Utrecht is inmiddels al afgeserveerd. ,,Uit eerder onderzoek bleek dat de realisatie daarvan moeilijk is. Bovendien zien de NS geen belang in zo’n rechtstreekse verbinding’’, benadrukken deskundigen van Berenschot die in opdracht van Breda en de provincies een eerste verkenning uitvoerde. De discussie over de aanleg van de spoorlijn wordt steeds weer aangezwengeld. Onder meer bij het maken van het verbredingsplan voor de A27 tussen knooppunt Hooipolder en Houten.

Het accent komt vooral te liggen op het bekijken van de kans die een zogenoemde smartbus biedt. Dit is een snelle bus op batterijen die een eigen rijstrook krijgt. De Technische Universiteit Eindhoven ontwikkelt het concept.

Het uitgangspunt is om het netwerk van de smartbus te integreren in het hoofdrailnet. Langs de route moeten knooppuntstations komen, onder meer bij Gorinchem en Vianen. Volgens Goudappel Coffeng, een ander onderzoeksbureau dat zich boog over de bereikbaarheid tussen Breda en Utrecht, reist slechts 5 procent van de reizigers rechtstreeks tussen beide steden. ,,De effecten van een verbetering van de bereikbaarheid zijn vooral van belang voor het totale netwerk’’, aldus deze onderzoekers.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Gorinchem en omstreken? Schrijf je hier in!

Rivierenland