Marcel Herrewijn (52) is eerste fietskoerier van Gorinchem

Marcel Herrewijn is begonnen aan zijn nieuwe carrière. Op 52-jarige leeftijd mag hij zich de eerste fietskoerier in Gorinchem noemen.

Marcel Herrewijn (52), geboren en getogen Gorcumer, maakt een opmerkelijke carrièreswitch. Van vertegenwoordiger in de grafische industrie stapt hij over naar een baan in de buitenlucht. ,,Noodgedwongen. We verkochten steeds minder drukwerk. Een trend die zich al een tijd aftekende. Toen kwam het moment dat mijn baas zei: Marcel, ik heb straks geen werk meer voor je. Dat was geen verrassing, maar wat doe je dan?’’

Herrewijn kreeg de ruimte om alvast te gaan zoeken naar andere mogelijkheden. ,,Duurzaam is de maatschappelijke trend en ineens ontdekte ik dat er in Gorinchem geen fietskoeriersbedrijf zat. Dat leek me wel wat: op de fiets ben je eerder door de stad dan met de auto. Ik ben mijn licht gaan opsteken in Dordrecht, bij Groot Verzet Fietskoeriers en in Zwolle.’’

Trainen

Hij was zeker geen fietsfanaat. ,,Ik kijk wel graag naar fietsen: de Tour de France en andere wielerklassiekers. Maar daarbij maakte ik zelf nauwelijks kilometers. Ik sport wel, onder meer tennis.”

Inmiddels is dat veranderd. Herrewijn is met grote regelmaat in de stad te spotten op zijn bakfiets of zijn fiets met aanhanger voor pakketten. ,,Ik ben gelijk gaan trainen. En de stad gaan ontdekken. Want al ben ik in Gorinchem geboren, ik ken niet elke straat. Al begint ook dat aardig te veranderen.’’

De Gorkumse Fietskoerier, zoals hij zichzelf noemt, rijdt naar zijn zeggen binnen een kwartier van bedrijventerrein Papland naar Avelingen-West. Met een auto duurt die rit ook een kwartier, mits het niet al te druk is. Herrewijn haakt - onbewust - aan bij het streven van de raad om het vrachtvervoer in de vesting te beperken. Al is de politiek er niet uit hoe ze dat denk te gaan doen.

Tekst gaat verder onder de foto.

Volledig scherm
Herrewijn, de Gorkumse Fietskoerier, op de Vijfde Uitgang. Voor de verkeersveiligheid reed hij voor de foto op de stoep. © foto ricardo smit

,,Het sluit wel aan bij wat je in andere steden ziet, zoals bijvoorbeeld Utrecht. Collega’s van andere koeriersbedrijven profiteren van die trend. En het mooie is dat we elkaar helpen binnen een landelijk netwerk. We geven werk aan elkaar door en nemen werk van elkaar over.’’

Mogelijkheden

Herrewijn gaat niet alleen pakketten en post bezorgen, maar ook ophalen. ,,Het zou mooi zijn als ik voor Gorcumse bedrijven bijvoorbeeld de postbussen kan legen, zodat zij zelf geen personeel met de auto daarheen hoeven te sturen.’’

Hij is nog druk met het bekijken van de mogelijkheden. Herrewijn zit nog geen hele dagen op de fiets voor zijn bezorg- en ophaalrondes. ,,Het zal best buffelen worden, want je wordt betaald per bezorging: dat is centenwerk. Ik merk wel sterk dat ik op de goodwill van Gorcumse ondernemers kan rekenen. Ik heb de hulp die ik nodig heb om mijn bedrijf op te zetten zoveel mogelijk binnen mijn eigen stad gezocht. Daarbij stuitte ik op enthousiasme voor mijn idee. En dat geeft natuurlijk ook energie.’’

Herrewijn concentreert zich in eerste instantie op de regio Gorinchem. Maar de koerier is niet bang voor een stevige rit. Een retourtje Merwedebrug en Martinus Nijhoffbrug bij Zaltbommel heeft hij al in de benen zitten.

Quote

Het zal best buffelen worden, want je wordt betaald per bezorging.

Marcel Herrewijn

Rivierenland

Poll

Het is een goed idee om de snelheid rond Gorinchem te verlagen naar 100

  • Mee eens (58%)
  • Niet mee eens (42%)
3380 stemmen