Volledig scherm
De nieuwe weg moet de verkeerslast voor dorpen aan de Lek verminderen. © Cees van der Wal

‘Nieuwe provinciale weg tussen Kinderdijk en Groot-Ammers kan dorpen aan de Lek ontlasten’

De gemeente Molenlanden wil de mogelijkheden onderzoeken om een nieuwe weg aan te leggen tussen Kinderdijk en Groot-Ammers.

Daarmee zou een nieuwe oost-west-verbinding ontstaan, waarbij de bestaande N480 bij Streefkerk en de N216 - die loopt van Gorinchem in het zuiden tot Nieuwpoort in het noorden - aan elkaar worden ‘geknoopt’. ,,Op die manier zijn er betere mogelijkheden voor de ontsluiting van de kernen langs de Lek’’, stelt het college van burgemeester en wethouders. ,,Ook ten oosten van de N216 kan een verbinding richting de A27 verbetering brengen.’’

Hieronder een indicatie van de verbinding die gemaakt moet worden tussen de N480 en de N214. Let op: dit is geen concreet plan.

Speerpunt

Molenlanden maakt van verkeer en bereikbaarheid een speerpunt voor de komende jaren. Verschillende kernen ondervinden hinder van sluipverkeer, dat de drukke snelwegen A15 en A27 probeert te vermijden. In kernen langs de Lek is de dijk vaak de belangrijkste verkeersader.

Het gewenste onderzoek hangt samen met de mogelijke aanleg van een randweg in Groot-Ammers. Daar boog een werkgroep van omwonenden, ondernemers en vertegenwoordigers van onder meer provincie, gemeente en waterschap zich maandenlang over de verkeerssituatie op de Voorstraat en Sluis. Inwoners van het dorp noemen de straten op het dijklint ‘druk en onveilig’ en klagen over trillingen en geluids- en stankoverlast door vrachtwagens.

‘Problematisch’

Dagelijks passeren er zo’n 5400 motorvoertuigen, 700 (brom)fietsen en zo’n 200 vrachtwagens. Bijna de helft van de auto’s en zo’n 60 procent van de vrachtwagens is doorgaand verkeer. ‘Verkeerskundig zijn de aantallen problematisch’, schrijft de werkgroep in haar adviesrapport, waarin drie optie geschetst worden. Twee daarvan houden de aanleg van een randweg in.

Ook staan er maatregelen voor korte termijn in. Het college van Molenlanden besloot onlangs om die laatste acties direct uit te voeren. Zo worden kruispunten en fietsstroken (opnieuw) rood gemarkeerd en komen er extra borden. Ook wordt overwogen een verkeerscampagne te starten. Het door de werkgroep geadviseerde verbod op doorgaand vrachtverkeer wil het college eerst bespreken met transporteurs, ondernemers en de politie.

In september wordt de knoop doorgehakt over het wel of niet aanleggen van een randweg. Zo’n ontsluitingsroute aan de noordzijde - vanaf Gelkenes tot aan de Ammerse kade - zou 7 tot 9 miljoen euro kosten, een randweg aan de zuidkant 22 tot 30 miljoen, werd eerder al duidelijk.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Kinderdijk en omstreken? Schrijf je hier in! Voor nieuws uit Groot-Ammers en omstreken, schrijf je hier in.