Volledig scherm
Een impressie van het vernieuwde station Gorinchem. De vraag is nu of het plan ook echt werkelijkheid wordt. © ProRail

Nog meer vertraging voor stationstunnel Gorinchem: bouwrechter brandt zich niet aan ruzie

De aanleg van de tunnel onder station Gorinchem loopt nog meer vertraging op. De Raad van Arbitrage voor de Bouw doet geen uitspraak in het conflict tussen ProRail en Ballast Nedam. ,,Die vindt de geschilpunten inhoudelijk te ingewikkeld om in een spoed-arbitragezaak over te oordelen’’, zegt Coen Kranenburg, woordvoerder van ProRail.

ProRail, opdrachtgever voor de bouw van de tunnel, hoopte met de gang naar de rechter af te dwingen dat aannemer Ballast Nedam het werk hervat. Die legde dit in februari van dit jaar stil nadat op de opstelplaats voor de heistelling twee ondergrondse putten werden aangetroffen.

Bouwtekeningen 

De aannemer gaf aan verrast te zijn door de vondst. Maar de putten zijn terug te vinden op de originele bouwtekeningen van het station uit 1896. Die zou Ballast Nedam ook hebben gehad, zo lieten burgemeester en wethouders van Gorinchem weten op raadsvragen in april van dit jaar. Het bouwbedrijf wil in elk geval extra budget om de tunnel af te bouwen. De kosten zijn volgens Ballast Nedam gestegen omdat het bouwplan moet worden aangepast. 

,,Of en wanneer de verbouwing wordt afgerond is onzeker’’, zegt Kranenburg. ,,De gang naar de Raad van Arbitrage heeft geen oplossing gebracht. We gaan ons beraden en er alles aan doen om het werk alsnog te laten uitvoeren. We beraden ons op vervolgstappen.’’

De reizigerstunnel moet de toegankelijkheid van het Gorcums station vergroten. Nu nog moeten reizigers met een beperking door een steward over een overwegpaadje worden geleid. In de nieuwe situatie zouden zij gebruik kunnen maken van een hellingbaan of een lift.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Gorinchem en omstreken? Schrijf je hier in!