Volledig scherm
© COR DE KOCK

Open brief voor behoud stadsmuur

Vijf prominente Gorcumers roepen de gemeenteraad op om de archeologische vondsten Buiten de Waterpoort te behouden. Ze doen dit in een open brief aan de raadsfracties en het college van burgemeester en wethouders.

Marcel Klein, initiatiefnemer van de petitie Behoud Archeologische Vondsten, Gorcums historicus Roel Mulder, Paul H. Mulders van de Historische Vereniging Oud-Gorcum, voorzitter van de Gorcumse Poëzieroute Tom Zijlstra en restaurator Bernard Siera spraken zich eerder al uit over de middeleeuwse stadsmuur met verdedigingstoren. De restanten ervan werden in november vorig jaar blootgelegd.

Tot nu toe gaven de vijf veelal individueel hun mening, maar ze hebben besloten de krachten te bundelen. Ze schrijven: ,,De bouw van een hotel aan de Duivelsgracht, op de fundamenten van de 14de eeuwse stadsmuur en toren, is veel Gorcumers een gruwel. Niet alleen omdat het moderne ontwerp misstaat in de kwetsbare historische omgeving, maar ook omdat de restanten van de voorburcht van De Blauwe Toren, het kasteel van Karel de Stoute, aanzienlijk beschadigd zullen raken.’’

Quote

Restanten zijn concrete herinne­ring aan de Martelaren van Gorcum

Brief prominente Gorcumers

Martelaren

De vijf wijzen op het Verdrag van Malta waarin het behoud van bodemvondsten centraal staat, maar ook op regionale afspraken. Verder stellen ze dat de stadsmuur rechtstreeks gelinkt kan worden aan de Martelaren van Gorcum. De groep van negentien geestelijken werd vanaf deze plek in 1572 de stad uit gevoerd om vervolgens in Den Briel te worden verhangen.

,,De restanten van de muur zijn een concrete herinnering aan de Martelaren van Gorcum, slachtoffers van intolerantie, voor wie men juist in deze tijd een monument wil oprichten’’, stellen de briefschrijvers. Ze vragen bovendien - mocht er toch een hotel gebouwd worden - de bouwplannen zo aan te passen dat de historische vondst niet wordt beschadigd.

Waterlinie

Ze pleiten er ook voor de nieuwbouw ‘in lijn te brengen met het karakter van de historische omgeving’. Het gaat dan met name om de vestingwallen, die deel uitmaken van de Hollandse Waterlinie. Die staat op de nominatie om Unesco-werelderfgoed te worden.

In hoeverre de vijf gehoor zullen vinden, is nog niet duidelijk. De raad wacht eerst de eindrapportage van de archeologen van SOB Research af. Het onderzoek van de deskundigen zou gisteren door het college van burgemeester en wethouders besproken worden.

,,Maar het college heeft besloten dit eindoordeel pas komende dinsdag te bespreken’’, meldt een gemeentewoordvoerder. ,,Pas daarna wordt het rapport openbaar.’’ Vanuit de raad is nadrukkelijk aangedrongen op openheid.