Volledig scherm
Qbuzz nam afgelopen weekend het vervoer in de regio over van Arriva. © Milan Rinck

Qbuzz belooft: problemen met busvervoer uiterlijk over twee weken verholpen

De problemen met het busvervoer in de regio moeten uiterlijk over twee weken zijn verholpen. Dat stelt vervoerder Qbuzz, als een reactie op klachten van reizigers.

Quote

Bepaalde dingen bij de opstart zijn gewoon niet goed gegaan

Susan Zethof

Qbuzz nam afgelopen weekend het busvervoer in de regio over van Arriva. In de eerste dagen van de nieuwe dienstregeling regende het online klachten, vooral over gemiste aansluitingen, vertragingen en bussen die helemaal niet verschenen. ,,Ook onze klantenservice heeft heel wat telefoontjes gehad. Bepaalde dingen bij de opstart zijn gewoon niet goed gegaan. De eerste dagen was het best een chaos’’, stelt Qbuzz-woordvoerder Susan Zethof. 

,,We zien inmiddels dat de vertragingen aflopen en dat de rituitval minder wordt. Het gaat langzaam beter. We gaan ervan uit dat binnen nu en een week of twee alle problemen goed op orde zijn.’’

Eerste evaluatie

Qbuzz wil de kerstvakantie vervolgens gebruiken voor een eerste evaluatie van de nieuwe dienstregeling. Zethof: ,,Dan is het wat rustiger en kunnen we bijvoorbeeld bekijken of sommige rijtijden structureel te krap zijn ingepland.’’

Lokale politici uit de toekomstige gemeente Molenlanden uitten eerder deze week zorgen over het aantal klachten van reizigers uit de Alblasserwaard. Volgens Zethof blijkt uit een analyse van die klachten dat er vooral problemen zijn op haltes waar overgestapt dient te worden. Zethof: ,,We gaan in onze filosofie uit van gestrekte lijnen, waardoor je misschien een keer moet overstappen maar per saldo sneller in bijvoorbeeld Rotterdam of Utrecht bent. In de praktijk werkt dat nog niet goed, omdat de bussen veel vertragingen hebben en mensen hun overstap missen.’’

Systemen

Bijkomend probleem deze week was volgens Zethof dat sommige technische systemen bij de start van Qbuzz nog niet op orde waren. Zo waren er problemen met de boordcomputers van bussen. ,,Chauffeurs konden moeilijk contact krijgen met de verkeersleiding.’’ Daarnaast werkt het betalen met OV-chipkaart nog niet op elke lijn. ,,Dat betekent dat reizigers daar voorlopig gratis reizen. We zien dat maar als een kleine pleister op de wond. En verder kunnen reizigers geld terugkrijgen bij vertraging. Dat communiceren we ook.’’

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Gorinchem en omstreken? Schrijf je hier in!

poll

Wat vind jij van de nieuwe reclamemast aan de A15 bij Gorinchem-Oost?

Wat vind jij van de nieuwe reclamemast aan de A15 bij Gorinchem-Oost?

  • Een goed idee! Zo komen er tenminste mensen op af (6%)
  • Prima, je moet toch reclame kunnen maken (13%)
  • Slecht, 35 meter is veel te hoog (10%)
  • Erg slecht plan, het leidt alleen maar af (71%)
1037 stemmen