Volledig scherm
Een veerboot in Gorinchem. © ANP

Raad Gorinchem stelt ruim 4 miljoen voor elektrische veerboten beschikbaar

De Gorcumse gemeenteraad heeft 4,2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de bouw van twee elektrische veerboten. Dat voorstel van het college van burgemeester en wethouder is met een ruime meerderheid aangenomen. Al ging dat niet van harte.

Om toekomstbestendig te worden, stelde veerdienst Riveer begin 2017 een businesscase op voor elektrisch varen. Oorspronkelijk zou volgend jaar, in 2019, al de eerste elektrische veerpont de rivier op gaan waarna er elk jaar een dieselmotor vervangen zou worden voor een elektrische. In het voorstel dat donderdagavond werd voorgelegd, werd voorgesteld om in 2020 meteen twee elektrische boten aan te schaffen.

Amendement

D66 en ChristenUnie-SGP pleitten middels een amendement om de eerste planning aan te houden. ,,Door er eerst eentje te doen is er tussentijds meer tijd voor innovatie waardoor wellicht grotere voordelen behaald kunnen worden op gebied van efficiency, milieu en kosten’’, stelde Ingrid Zwaan (D66).

Het amendement stelde voor om nu geen 4,2 miljoen euro beschikbaar te stellen voor twee boten, maar 2,1 miljoen euro voor eentje. Wethouder Joost van der Geest stelde echter dat de aanschaf van één veerboot relatief duurder zou uitvallen. ,,Bij twee veerboten is er sprake van een inkoopvoordeel. Bovendien treden door aankoop van twee boten sneller financiële voordelen op. Elektrisch varen is goedkoper.’’

Het voorstel van het college overleefde het amendement én vijf moties. Alleen de motie van ChristenUnie-SGP, GroenLinks, CDA, Stadsbelang en Democraten Gorinchem redde het.

Deze riep het college op om gedurende het proces van innovatie deelnemende gemeenteraden (naast Gorinchem onder meer Werkendam en Hardinxveld-Giessendam) actief te betrekken door hen jaarlijks bij te praten over de voortgang van opgedane ervaring voor tenminste vijf jaar.

Deze innovatie vindt plaats in het Ferry Innovation Centre, waar kennisinstituten en bedrijven participeren en informatie met elkaar delen. 

Aanpassingen

Behalve de 4,2 miljoen euro voor de elektrische veerboten wordt ook 800.000 euro uitgetrokken voor aanpassingen van de aanlegsteigers. Ook wordt 130.000 euro extra kosten gemaakt vanwege de vertraging die is opgelopen. De eerste elektrische veerponten moeten nu in 2020 gaan varen. De derde moet in 2021 komen en 1,7 miljoen euro kosten, net als een eventuele vierde. De aanschaf van een vierde wordt overlegd met de andere oevergemeenten na aanschaf van de derde. 

Alle partijen stemden ondanks de nodige kritiek toch voor het voorstel van het college. ,,We hadden het voorstel graag willen verbeteren, maar het grotere doel, duurzaamheid, vinden we zo belangrijk dat we toch voor stemmen’’, stelde onder anderen D66-raadslid Ingrid Zwaan. ,,Er was veel te verbeteren, maar elektrisch varen is nu eenmaal beter’’, vond ook Eva Dansen (SP).

 VVD en Gorcum Actief stelden dat er zoveel ‘gaten’ in het voorstel zaten dat ze niet voor kónden stemmen. ,,Laten we voorop stellen dat we vóór duurzaamheid zijn, maar hier kunnen we gewoon niet mee instemmen’’, zei Jaap Wientjes (VVD). Everdien Hamann (Gorcum Actief) vroeg waarom het voorstel niet over de zomer wordt getild. Volgens wethouder Van der Geest willen de partijen nu graag beginnen met de aanbesteding.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Gorinchem en omstreken? Schrijf je hier in!

Rivierenland