Volledig scherm
Een bushokje met de poster in Wijk en Aalburg. © Beeld Werkt

Sexy dame moet weg uit bushokje na klacht SGP

Een advertentie met een schaars geklede vrouw is in allerijl weggehaald uit bushokjes in het Noord-Brabantse Aalburg. De lokale SGP-fractie spreekt schande van de reclame en krijgt gelijk. Onder de slogan Share your sexy heeft de Duitse webshop Zalando in Europese bushokjes een zwoel kijkende dame in lingerie van Calvin Klein opgehangen.

Quote

Dat vrouwen op deze manier geëtaleerd worden, als lustobject, vinden wij niet passen bij de positie van de vrouw

Dert Vlaander

De advertentie is de SGP-fractie in het Brabantse Aalburg in het verkeerde
keelgat geschoten. ,,Ik zag hem zondag hangen en dacht: dit is niet conform de afspraken,'' licht fractievoorzitter Dert Vlaander toe. Hij vindt de poster aanstootgevend voor vrouwen. ,,Dat vrouwen op deze manier geëtaleerd worden, als lustobject, vinden wij niet passen bij de positie van de vrouw.''

Wethouder Pim Bouman (Belangen Aalburgse Burgers) geeft hem gelijk. De afspraken waar de SGP op doelt, zijn inderdaad gemaakt, zegt hij: ,,Jaren geleden hebben we vastgelegd dat de leverancier van de reclame in de abri's uitingen met badmode of lingerie niet ophangt. Deze is erdoorheen geglipt.''

Aanstootgevend
Het reclamebedrijf, Clear Channel, bevestigt dat de Zalando-poster meteen is weggehaald na een mail uit Aalburg. Dit tot tevredenheid
van de SGP. Fractievoorzitter Vlaander: ,,Vaak is het geen opzet hoor, want het is zo'n algemeen gedachtegoed dat dit soort dingen wél moet kunnen.''

Elders in Nederland is er ten minste één persoon die de reclame ook aanstootgevend vindt. Vanuit de provincie Utrecht is een klacht ingediend over de 'sexy' advertentie, laat de Reclame Code Commissie weten. Die klacht is nog in behandeling. ,,Klachten over goede smaak en fatsoen krijgen wij geregeld,'' zegt woordvoerster Margot Bary. ,,Het is subjectief, er is geen algemene richtlijn voor, dus wij beoordelen elke klacht apart.''

Quote

Het product is ondergoed en dan kun je een dame in ondergoed verwachten

Matteo Bovio

Sexy
Of die ene klager in Utrecht ook zijn zin krijgt, is nog afwachten, maar dat zou kunnen: ,,Want het aantal klachten is niet van invloed op het oordeel.'' Soms, aldus Bary, is het leed snel te verzachten door de advertentie simpelweg uit één bushokje te verwijderen. ,,Bijvoorbeeld als de reclame in de buurt van een school hangt.''

Matteo Bovio van Zalando zegt dat het kwetsen van mensen 'nooit het doel is.' ,,Het idee van deze campagne is dat mensen hun idee van wat sexy is, delen. Vandaar de slogan. Iedereen moet zich vrij voelen om zijn ideeën te uiten.'' Bovio: ,,Het product is ondergoed en dan kun je een dame in ondergoed verwachten. Dat is niet nieuw.'' Volgens hem zijn er bij Zalando geen klachten over de poster binnengekomen.

Rivierenland