Spoor A27
ColumnHoera! 389 miljoen voor de verbetering van de A27. Alles wat er op en langs die vermaledijde slakkenweg moet gebeuren zit in een plan van Rijkswaterstaat. Aldus een triomfantelijk voorlichter.
Delen per e-mail
Alles? Welnee! Men vergeet iets! Dit zou een uitgelezen kans zijn om werk te maken van de aanleg van een ontbrekende spoorlijn tussen Utrecht en Breda. Bizar, dat er op de meest centraal gelegen noord-zuid route geen spoorweg loopt. Het lijkt me als amateurplanoloog, maar wel een met gezond verstand, helemaal duidelijk dat als men toch aan de verbreding gaat werken, het een kleine moeite is om er nog een paar meter in de breedte bij te sprokkelen. Die lijn betekent ook een ontlasting voor de overvolle treinen die dagelijks via Dordrecht en Geldermalsen rijden.
Het gure, tochtige, desolate Geldermalsen waar je nog niet dood gevonden wilt worden! Waar, als de sprinter uit Utrecht een minuutje te laat is, je hijgend en hollend de boemel naar Gorinchem mist. Of andersom: Arriva arriveert, gedrang rond de uit- en incheckpalen en daar gaat de trein naar Utrecht aan je neus voorbij. Menig geslachtsdeel, ziekte of ander ongerief ontstijgt uit de monden van vele reizigers. Ja, ik hoorde zelfs een oud omaatje vloeken.
In 2008 zijn suggesties gedaan voor een mogelijk tracé parallel aan de A27 op het moment dat men die toch gaat verbreden. Dat zou een kostenvoordeel opleveren van enkele honderden miljoenen euro's.
Dat moment is dus hier nu de minister de portemonnee trekt, maar geen mens die daaraan denkt. Daarom doe ik het. Indien de spoorlijn tussen Utrecht en Breda wordt aangelegd, wordt de afstand tussen de beide steden gereduceerd van 92 naar 65 kilometer. De reistijd tussen beide steden wordt verkort van 75 naar ruim 30 minuten! Tevens zorgt die lijn ervoor dat het goederenvervoer tussen het midden en noorden van Nederland enerzijds en de haven van Antwerpen anderzijds makkelijker kan worden afgewerkt. (bron: Wikipedia). De grote NS baas is een Gorcumer. Roger, doe er wat aan! Voor stad en vaderland!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nick (57) over zijn energierekening: ‘Ik heb er inmiddels een sport van gemaakt’
Hoeveel geld besteedt u aan energie in huis? Hoe probeert u de kosten in de hand te houden? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Nick de Graaf (57) uit Alphen aan den Rijn. -
PREMIUM
Boer Matthijs wil de witte motor weer sexy maken: ‘Dit is de ‘single malt’ onder de melk’
Hij werd voor gek verklaard, stuitte op onbegrip van boeren en de banken stonden nou niet meteen te trappelen. Toch liggen anderhalf jaar na de lancering van ElkeMelk de schappen van Albert Heijn dagelijks vol met flessen van Metha 101, Geertje 72 en van zo’n 100 andere koeien uit zijn stal in Molenaarsgraaf. En het buitenland lonkt. ,,Melk moet weer sexy worden’’, zegt ondernemer Matthijs Baan (40). -
Koken & eten
André van Duin steelt de show in Heel Holland Bakt: ‘Dit is meer een dood schildpadje’
Drie mannekes, drie vrouwkes. Dat zijn de zes overgebleven kandidaten zoals presentator André van Duin ze noemde tijdens de vijfde aflevering van Heel Holland Bakt. Gisteren keken er bijna 3,4 miljoen mensen naar de bakwedstrijd. -
Na de Chinezen komen nu ook de Vietnamezen: nieuw automerk Vinfast naar Nederland
In navolging van de vele Chinese merken maakt dit jaar ook een Vietnaams automerk zijn debuut in Nederland. Vinfast heet het Vietnamese merk, dat na het Chinese MG, Aiways en (binnenkort) Byton en Xpeng de Nederlandse automarkt zal bestormen. -
Onderzoek: jongeren in Altena hebben behoefte aan meer leer- en studieplekken
In Altena is behoefte aan meer studie- en werkplekken. Dat blijkt uit onderzoek van de jongerenraad Going4Altena. Die hield onlangs een enquête onder jongeren, waarin onder meer werd gevraagd of er voldoende voorzieningen voor jongeren zijn.
-
Gemeentehuis West Betuwe gaat jaar dicht voor verbouwing van 12 miljoen euro
-
PREMIUM
Waterschap Rivierenland probeert bevers te slim af te zijn met nieuwe vindingen, maar het lukt niet altijd
Bevers die dammen bouwen, kunnen soms heel wat ellende veroorzaken. Waterschap Rivierenland plaatst in enkele beverdammen een buis met ronde gaten in de zijkant. Deze ‘beaver deceiver’ zorgt ervoor dat het water kan doorstromen, ondanks de geblokkeerde bouwsels van de bevers. -
Betonblokken bij Merwedebrug alweer omver gereden