Volledig scherm
Een geconcentreerde Linda de Vries-Renes in actie als leraar Tai Chi. © COR DE KOCK

Tai Chi is meditatie en vechtsport in één

Als een van de eersten in het land behaalde Linda de Vries-Renes het officiële diploma voor leraar in de krijgskunsten met Tai Chi als specialisatie.

,,Het is een intensief jaar geweest, dus ik ben blij dat het er op zit’’, vertelt Renes tevreden. Ze begon eraan om wat meer kennis op te doen. ,,Ik wilde mezelf ontwikkelen en meer van de achtergronden weten, ook over didactiek en lesgeven.’’

Bij de opleiding, een samenwerking tussen de Stichting Taijiquan Nederland (STN), de Federatie Oosterse Gevechtskunsten en sportkoepelorganisatie NOC*NSF, leerde ze daarnaast over bewegingen, ethiek en literatuur. Ook volgde een theorie-examen en een stageperiode waarbij een aantal lessen die ze gaf beoordeeld werden.

Trainer Ellen Schoemaker was haar stagebegeleider en ook de vrouw van wie ze zelf les krijgt en bij wie ze in Nederland terugkwam na de eerste kennismaking met Tai Chi in Zuid-Afrika. ,,In 1999 was ik daar voor studie en deed ik al aan karate. Dat is natuurlijk vrij fysiek. Iemand wees me toen op Tai Chi. Dat heb ik uitgeprobeerd en dat beviel goed. Het geeft ontspanning en je bent je bijvoorbeeld ook meer bewust van je spieren’’, vertelt de Gorcumse. 

Vechtsport

Voor een leek heeft Tai Chi, dat volgens Renes vanaf 1980 vanuit China overwaaide, meer weg van meditatie dan een vechtsport, maar volgens Renes ligt dat wel wat genuanceerder. Het is eerder een combinatie. ,,Van oorsprong is het een vechtsport en daadwerkelijk bedoeld om je familie te verdedigen. De bewegingen die we maken hebben nog steeds te maken met aanval en verdediging.’’

Maar Tai Chi gaat ook veel over hoe het lichaam goed te gebruiken. ,,We kijken naar iemands houding, hoe iemand staat of zit’’, vertelt de Gorcumse.

,,Daarbij helpt het als je heel bewust aandacht geeft aan wat je moet doen. Je gedachten sturen geeft daadwerkelijk resultaat’’, aldus Renes. ,,Ik hoor ook vaak van mensen dat ze het in de praktijk toepassen door bijvoorbeeld te letten hoe ze in de auto zitten en het stuur beet pakken om vervolgens de schouders even los te gooien. Een ander voorbeeld is je houding als je op een bus wacht. Met beide voeten op de grond sta je veel steviger.’’

Quote

Het geeft ontspan­ning en je bent je bijvoor­beeld ook meer bewust van je spieren

Simon Fousert

Schildpad

De Gorcumse, parttime werkzaam als praktijkondersteuner ggz bij huisartsen, geeft nu tweemaal per week les via haar Tai Chi-school De Blauwe Schildpad in Dalem en Gorinchem, voor beginners en gevorderden. Het aantal lessen hoopt ze in de toekomst uit te breiden.