Volledig scherm
De Merwedebrug bij Gorinchem. © Arie Kievit

Transporteur kan fluiten naar compensatie na afsluiting Merwedebrug

Er komt geen compensatieregeling voor een transporteur die last heeft gehad van de tijdelijk afgesloten Merwedebrug.

Quote

Wij hebben netjes opgegeven wat we voor 100 procent konden aantonen

Transporteur Henk Adriaanse uit Raamsdonksveer kan fluiten naar een compensatie voor de wekenlange sluiting van de Merwedebrug. De oversteek bij Gorinchem werd afgelopen najaar gesloten voor vrachtverkeer, omdat er haarscheurtjes in de brug zaten. Omrijden was het devies, voor veel transporteurs. En dat betekent meer tijd, meer kilometers en dus meer kosten.

De adviescommissie nadeelcompensatie Merwedebrug kent Adriaanse geen schadevergoeding toe. Het bedrijf had een claim ingediend van 68.000 euro. Dit bedrag valt onder het ondernemersrisico, vindt de adviescommissie. Mede omdat er een drempel is: de schade moet minstens vijf procent van de jaaromzet zijn.

Teleurgesteld

Dat is bij Adriaanse niet het geval. ,,De transportsector heeft een rendement van 1 tot 1,25 procent. Dit betekent dat mijn jaarwinst op de Merwedebrug ligt", zegt een teleurgestelde Adriaanse.

,,Eigenlijk was het schadebedrag vele malen groter. Maar wij hebben heel netjes opgegeven wat we voor 100 procent konden aantonen. Richting de media is door het ministerie steeds gezegd coulant te zijn bij schadevergoedingen. Dat is slechts een charme-offensief gebleken."

49 ondernemers dienden een claim in bij Rijkswaterstaat. Volgens een woordvoerder van Swijnenburg Transport in Werkendam is bij hen nog niet bekend of de zaak compensatie krijgt. Ook wegrestaurant Napoleon bij Hank is nog in afwachting, zegt bedrijfsleidster Jopie Leijs. Alle claims worden één voor één bekeken door de onafhankelijke adviescommissie.

Nalatig

Adriaanse stelde eerder voor om een onafhankelijk onderzoek te houden om te kijken of Rijkswaterstaat nalatig is gebleken bij het onderhoud aan de Merwedebrug. De adviescommissie zegt daarover niet te gaan.

Adriaanse heeft besloten om geen verdere stappen te ondernemen. ,,Maar als er dadelijk iets aan de hand is met de brug bij Keizersveer of met de Moerdijkbrug? Wat dan? Het kan zomaar weer gebeuren."

Volgens een woordvoerster van Rijkswaterstaat is tot nog toe aan geen enkele ondernemer een compensatie toegekend. ,,Bedrijven hebben concept-besluiten ontvangen van de adviescommissie. Daarop kunnen ze reageren. De minister heeft het laatste woord."

In oktober vorig jaar kwamen bij inspecties aan de brug haarscheurtjes aan het licht, die ervoor zorgden dat het niet meer verantwoord is om met zware vrachtwagens over de brug te rijden. Vrachtverkeer zwaarder dan 3.500 kilo moest omrijden via de A2 en A16.