Volledig scherm
De schanskorven die langs de Verlengde Vosdonkseweg in de gemeente Rucphen zijn geplaatst zijn te dun en houden te weinig geluid tegen, zeggen omwonenden. © Claudia Boeren

Deze Willebrorders hebben veel last van de nieuw randweg in Rucphen

RUCPHEN - Het asfalt is niet geluidsarm genoeg, de geluidswal is te poreus en snelheidscontroles worden niet gehouden. Hoe in godsnaam komen wij van de geluidsoverlast van de nieuwe randweg af?

Die noodkreet uitte Claudia Boeren uit St. Willebrord dinsdagmiddag tijdens de hoorzitting over haar bezwaarschrift. 

Snelheidscontroles lijken ingewikkelde zaak 

Ze had onder meer gevraagd om snelheidscontroles op de Verlengde Vosdonkseweg omdat er volgens haar en andere omwonenden vaak veel harder dan 50 wordt gereden waardoor het geluidsniveau nog verder toeneemt. 

‘Deze gemeente luistert niet naar de inwoners’

,,Maar de gemeente Rucphen luistert niet naar de inwoners", concludeerde ze teleurgesteld. ,,Ze verwijzen naar de politie en die verwijst weer terug naar de gemeente.”

,,Wij zijn 9 jaar geleden aan de Spechtendonk gaan wonen vanwege de rust. Nou, die is ver te zoeken sinds de nieuwe weg en het zal nog erger worden als hij straks helemaal klaar is.” 

Volledig scherm
Doordat de aanleg van de Vosdonkseweg ruim op tijd klaar was heeft de gemeente Rucphen 2,2 miljoen overgehouden. Maar daar kopen omwonenden niks voor, zeiden ze tijdens de hoorzitting. ,,Er is geen geluidwerend asfalt gebruikt en de geluidswallen zijn te smal.” © Herbert Kats

Volgens de ambtenaar die het college van B en W vertegenwoordigde, is er niet zo veel mis met de geluidsbelasting ter plekke. Althans, gelet op de wettelijk toegestane hoeveelheid geluid volgens het bestemmingsplan. Waar normen zouden worden overschreden, zijn geluidsschermen geplaatst. 

Quote

De geluids­scher­men zijn gewoon een lachertje, je kijkt er dwars doorheen

Petra Wijkmans, Buurtbewoonster

Maar die schermen zijn volgens Claudia Boeren en haar buurvrouw Petra Wijkmans ‘een lachertje’. ,,Het zijn van die korven waar je zo doorheen kijkt. Ze zijn veel te smal, de stenen zijn te klein en niet goed gestapeld. Bovendien is de wal te laag want de vrachtwagens steken er bovenuit.”

Gemeente: hoogte geluidsscherm niet zo belangrijk

De hoogte van een geluidsscherm doet volgens de ambtenaar weinig ter zake, maar een schanskorf moet wel een kern hebben om het geluid tegen te houden. Ook gaf hij toe dat er geen geluidreducerend asfalt is gebruikt, zoals aanvankelijk was afgesproken. Maar in dB's scheelt dat niet zo veel, zei hij, en ook vijftien kilometer harder rijden dan toegestaan scheelt in geluid maar 2 tot 3 decibel.

Claudia Boeren: straks ontstaan ook nog scheuren

Bezwaarmaakster Boeren voelt zich met een kluitje in het riet gestuurd. ,,Ons woongenot is ernstig aangetast en niemand die ons serieus neemt. Je kunt erop wachten dat er door de trillingen straks ook nog scheuren in de huizen ontstaan.” 

Volledig scherm
Deze week een jaar geleden opende wethouder Martien de Bruijn de Vosdonkseweg. © peter van trijen/pix4profs