Volledig scherm
© peter van trijen/pix4profs

Horeca volgt in 't Warenhuys, maar wanneer?

ROOSENDAAL - Dat in het voormalige V&D-pand aan de Nieuwe Markt in Roosendaal nog geen horeca is geopend, is het gevolg van een strenge eis van de gemeente om een uitgebreide vergunningaanvraag te ontvangen van 't Warenhuys. 

,,Ik snap de eis, maar ervaar die wel als een hobbel'', zegt Martijn Banen van eigenaar Woonworld XL uit Zwanenburg.  Hij kondigde bij de opening in november vorig jaar aan dat in de eerste maanden van 2017 de horeca zou openen op de eerste etage, waar voorheen La Place zat. ,,Ik dacht 'we beginnen gewoon'. Totdat ik bedacht dat we hier misschien een horecavergunning voor moeten hebben. Die van La Place is natuurlijk niet automatisch voortgezet.'' 

Uitgebreid traject om vergunning te krijgen

Om zo'n vergunning te krijgen, moet een uitgebreid traject worden doorlopen, inclusief het aanleveren van gegevens voor de wet Bibob, waarmee een gemeente controleert of door de aanvrager in het verleden zuiver is gehandeld. Banen is niet bang de vergunning niet te krijgen, maar ziet op tegen de berg werk die de aanvraag met zich meebrengt. ,,Zo complex had ik dit niet verwacht.''

Hij zoekt naar een moment om daar tijd voor te maken. Op het advies van de gemeente  om een bureau in te huren voor de aanvraag, gaat hij niet in. ,,Omdat ik aanvoel dat dit veel geld gaat kosten. We hebben het druk met andere zaken. We zijn tevreden over het concept van 't Warenhuys, zodanig dat we ook in België een zaak willen openen en een tweede in Nederland. En in Roosendaal is er veel beweging omdat er vijf nieuwe deelnemers komen die er hun waren gaan verkopen: zeepproducten, kasten uit India, servies en glazen, verlichting en tassen.'' 

Eerste etage

Het concept van 't Warenhuys is dat ruimte wordt verhuurd aan deelnemers die er hun spullen verkopen, naast de eigen verkoop van artikelen door 't Warenhuys. Dat idee heeft Banen ook met de horeca op de eerste etage, waar Banen zelf aan de slag gaat, naast zelfstandige ondernemers. 

In Roosendaal merkte Banen dat de eerste periode vooral veel belangstellende kijkers over de vloer kamen, en da deze groep plaats heeft gemaakt voor een groep klanten die gericht kopen. De uitbreiding met nieuwe deelnemers houdt niet direct een uitbreiding van de vierkante meters in. ,,Alles was erg ruim opgezet, we dikken wat in.''