Overkapping station in oude glorie hersteld

ROOSENDAAL - Negentien lagen verf zaten er op de perronoverkapping van het treinstation in Roosendaal. De onderste kleur is er opnieuw opgezet. De overkapping staat in de steigers voor een grondige renovatie. 

De negentien lagen verf kwamen tevoorschijn tijdens het kleurhistorisch onderzoek dat is verricht om te ontdekken wat de originele kleur was. Prorail wil het perron zoveel mogelijk in oude glorie herstellen. De overkapping is waarschijnlijk zo oud als het station zelf, van 1907. Niet alleen vanwege de leeftijd is het dak onderdeel van een rijksmonument. Het heeft bijzondere kenmerken, zoals de lengte van 400 meter. Dat was nodig omdat er in het hoogseizoen soms twee twee erg lange internationale treinen achter elkaar stonden opgesteld aan één perron. Bijzonder in Roosendaal is dat alleen het perron is overkapt en niet zoals elders ook de sporen. Daarmee wordt volgens de cultuurhistorische waardestelling uit 2014 aangetoond dat het Roosendaalse station voor de NS tijdens de bouw minder van belang was. In dit rapport waarmee de waarde van het station wordt verklaard, staat de aanbeveling om de originele kleuren terug te brengen. ,,Een soort beige voor het hout en zwart voor het metaal'', zegt bouwmanager Martijn Thomasse van Prorail. 

De klus die vorig jaar al is ingezet en tot het einde van dit jaar duurt, omvat meer dan alleen het verven. Zo wordt de verlichting vervangen door LED, er is nieuwe dakbedekking en de kabels zijn zoveel mogelijk weggewerkt. Veel energie is gestoken in het vervangen van de lichtstraat op het dak. ,,Daar zat draadglas in en volgens de huidige normen moet in zo'n lichtstraat gelaagd helder glas zitten. Vooral voor dat karwei is de steiger gebouwd'', legt Thomasse uit. De reizigers hebben geen last van de werkzaamheden. Eind oktober wordt perron 1 even afgesloten om aan de zijkanten van de overkapping te werken, zoals dat eerder ook gebeurde op het eilandperron aan de overkant. Het is niet zeker dat dit invloed heeft op de dienstregeling. 

Het perron met overkapping valt onder het beheer van Prorail, terwijl het stationsgebouw zelf eigendom is van de NS. Die ziet graag een einde komen aan de leegstaand. Nog altijd ligt er het initiatief voor een danscentrum, maar daarvoor zijn de financiën niet rond. De NS wil hier 1,5 miljoen in steken, dat is niet voldoende.

Volledig scherm
Roosendaal - 23-8-2017 - Foto: Marcel Otterspeer / Pix4Profs - Het station krijgt een flinke onderhoudsbeurt aan de overkapping. Meter voor meter wordt het schilderwerk aangepakt en worden de lichtstraten vernieuwd. © Marcel Otterspeer / Pix4Profs