Volledig scherm
Zo'n 40 Zeggenaren kwamen dinsdagavond naar de openbare Dorpsraadvergadering in de Nieuwenbergh om mee te praten over de maatregelen tegen het sluipverkeer. © Florence Imandt

Rucphen houdt kentekenonderzoek om sluipverkeer Zegge in beeld te krijgen

ZEGGE - Als de verbreding van de Roosendaalse Leemstraat klaar is, wordt in Zegge een kentekenonderzoek gehouden om de sluiproutes tussen de A58 naar de A17 in beeld te krijgen. 

Dat voorstel kreeg dinsdagavond de goedkeuring van Zeggenaren die naar de openbare Dorpsraadvergadering in De Nieuwenbergh waren gekomen. Het onderwerp sluiproute houdt het dorp al geruime tijd bezig en ook gisteravond ging het er bij vlagen weer emotioneel aan toe, al was de opkomst met een man of veertig lager dan voorheen. 

Volledig scherm
In maart werd het wegdek van de Lage Zegstraat al vervangen. © Pix4Profs/Marcel Otterspeer

Het idee van de landbouwsluizen op de kruising van de Nelson Mandelaweg en de Lage Zegstraat is na bezwaren vanuit de Zegse bevolking intussen verlaten. 

De gemeente Roosendaal denkt nu aan het beperken van afslagmogelijkheden door eilandjes in de Mandelaweg aan te leggen die het sluipverkeer tegengaan. 

Vanuit Lage Zegstraat verplicht linksaf slaan

Verkeer komend vanuit de Lage Zegstraat zou dan alleen maar linksaf de Nelson Mandelaweg op kunnen draaien,  richting Leemstraat en A58. Verkeer op de Mandelaweg dat van industrieterrein Borchwerf aan de A17 komt, kan juist niet meer linksaf de Lage Zegstraat in richting A58. 

Mensen die vanuit de Lage Zegstraat naar de A17 willen, moeten eerst een stukje linksaf de Mandelaweg op en vervolgens bij het kruispunt Spiekestraat omkeren.

‘Sluipverkeer zal met de helft dalen’

De ambtenaren van Roosendaal  en Rucphen die het nieuwe plan presenteerden, verwachten dat het sluipverkeer door de eilandjes met de helft zal dalen. Maar dat zal ook afhangen van het effecten van de rotonde die zojuist in de Onze Lieve Vrouwestraat werd aangelegd en van de verbreding van Leemstraat die naar verwachting eind oktober klaar is. 

Volledig scherm
Vrachtwagens en fietsers rijden samen over de smalle Leemstraat. De combinatie wordt levensgevaarlijk gevonden door mensen die er werken. Na de opening van de Nelson Mandelaweg rijdt nóg meer vrachtverkeer over de weg. © Robert van den Berge

Extern verkeersdeskundige Anton van Osta adviseerde de gemeente Rucphen een week of vier nadat het werk aan de Leemstraat klaar is, een kentekenonderzoek te houden. ,,Mijn overtuiging is dat de kruising Nelson Mandelaweg - Lage Zegstraat het sluipverkeer er grotendeels uithaalt. Maar we kunnen het effect nu nog niet meten.”

Volledig scherm
Extern verkeersdeskundige toonde dinsdagavond drie mogelijke routes tussen A58 en A17: rood, door het dorp Zegge, groen over de Spiekestraat en geel is de beoogde route via de Leemstraat. © Florence Imandt

,,Ik stel daarom voor op een aantal punten langs de drie mogelijke routes  tussen A58 en A17,  waarnemers tijdens de piekuren kentekens te laten noteren. Die gegevens kunnen we  analyseren en dan weten we precies hoe auto's en vrachtwagens rijden.”

Veel vragen en opmerkingen van de zaal

Enkele agrariërs vroegen zich af hoe ze nog bij hun landbouwgrond aan de overkant van het kruispunt op de Mandelaweg moeten komen. Anderen wezen op de slechte verlichting van de Mandelaweg en de onveilige situatie voor met name kinderen die maar aanhoudt, zolang er niks concreets wordt gedaan tegen het sluipverkeer. 

Weer iemand anders stelde voor, de vrachtwagens gewoon over de A58 naar Borchwerf te leiden, terwijl één mevrouw vond dat je automobilisten die naar het werk gaan helemaal geen routes kunt verbieden.  

Eerst kentekenonderzoek, dan pas maatregelen

De aanwezigen vonden in ieder geval: eerst het kentekenonderzoek, daarna pas maatregelen op het kruispunt. Op 15 oktober is er weer een bijeenkomst. 

Volledig scherm
De rotonde bij de afslag Zegge langs de A58 is intussen klaar. © Pix4Profs/Peter van Trijen