Volledig scherm
Een hulp maakt het huis schoon. © Sabine Joosten/Hollandse Hoogte

‘Rucphenaar klem bij huishoudelijke hulp’

RUCPHEN - Het zit niet goed met de huishoudelijke hulp in Rucphen. Die boodschap komt van zowel het PvdA-raadslid Ad Jongenelis als van de KBO. Beide krijgen duidelijke signalen uit de dagelijkse praktijk. Om die hard te maken wil Jongenelis nu van de gemeente cijfers over officiële aantal ingediende bezwaren. ,,Maar veel mensen zijn hier te bedeesd om te klagen’’, weet hij op voorhand.

,,Ik hoor links en rechts dat het zeker om tientallen klachten gaat. Dus wil ik weten hoeveel er exact liggen.’’ Jongenelis’ eigen bevindingen komen overeen met het beeld bij ouderenbonden. Cees van Oirschot, cliëntondersteuner voor de KBO: ,,Het klopt wat hij signaleert. ‘’ Volgens de KBO-deskundige is het budget te krap en zitten clïenten klem tussen gemeente en de afspraken met thuiszorgorganisatie TWB.

'Schoon en leefbaar'

Gealarmeerd door een storm van kritiek op de Roosendaalse aanpak dook Jongenelis in de gang van zaken in zijn eigen gemeente. Roosendaal stapte af van het toekennen van vaste uren en ging werken op basis van het principe ‘een schoon en leefbaar huis.’’ Rucphen volgt dat voorbeeld.

Volledig scherm
Bezorgde cliënten van huishoudelijke hulp, vorig jaar bijeen in het Vakbondshuis Roosendaal. © Frank Timmers

Jongenelis over zijn insteek: ,,Ik was ook benieuwd wat er gebeurt als mensen klagen.’’ Wat het raadslid hoorde was dat klagers -vaak met veel moeite en lang wachten- er wel wat huishoudelijke hulp bij kregen. Tegelijk ziet hij een verschil in mondigheid als hij kijkt naar het verzet in de buurgemeente: ,,En wie níet klaagt, staat hier met lege handen.’’

Intimiderend

Van Oirschot herkent dat. Hij heeft ervaren dat mensen die over toewijzing van hulp gingen praten uiteindelijk terughoudend waren met een formeel bezwaar. Dat, uit vrees om datgene wat ze toegewezen kregen te verliezen. ,,Die keukentafelgesprekken kunnen behoorlijk intimiderend zijn’’, vult Jongenelis aan. Beide mannen denken dat de situatie verbetert als er meer ruimte komt voor samenspraak tussen cliënt en huishoudelijke hulp.

Jongenelis spreekt van ‘een oneerlijk verhaal’, nog los van de vragen die hij inmiddels indiende. Hij ziet een mooie klus voor CDA-wethouder Suzanne Breedveld, die van de oppositie naar het college verhuisde. ,,Ik ben benieuwd wat zij gaat veranderen. Mensen hebben daar verwachtingen bij; ik ook’’, zegt het raadslid. 

Vaste stelregel bij de gemeente is overigens dat er geen commentaar wordt geleverd op vragen waarop een schriftelijk antwoord wordt verlangd.