Arie van der Linden (l) en Jan Voeten zijn vijftig jaar verbonden aan Vliegclub Seppe. In het midden voorzitter André Oremus, die het duo in de bloemetjes zette.
Volledig scherm
Arie van der Linden (l) en Jan Voeten zijn vijftig jaar verbonden aan Vliegclub Seppe. In het midden voorzitter André Oremus, die het duo in de bloemetjes zette. © Pix4Profs/Peter Braakmann

Samen al een eeuw lang in de lucht: gouden vliegeniers gehuldigd

BOSSCHENHOOFD - Op ‘propeller-afstand’ van elkaar werden ze in de bloemetjes gezet. Arie van der Linden (73) en Jan Voeten (afgelopen zaterdag 67 jaar geworden). Vijftig jaar vliegenier is bij de vliegclub normaliter een groot feest waard. Nu was de huldiging bescheiden.

Voorzitter André Oremus spreekt de jubilarissen op Breda Airport kort toe en reikt bloemen uit. Onder de belofte elkaar na de crisistijd uitbundiger te feliciteren keert het trio daarna snel huiswaarts.

Op vliegveld Seppe is het dezer weken al net zo rustig als een halve eeuw geleden toen Jan Voeten als jonge vent zijn neus tegen het hek drukte om zo af en toe een Piper of Cessna te zien opstijgen en landen. In 1970 stond de plezierluchtvaart nog in de kinderschoenen, nu is het corona wat de meeste toestellen aan de grond houdt.

Achtertuin

Seppe was voor Jan Voeten zijn achtertuin. ,,Ik groeide op in Bosschenhoofd en was elk vrij uurtje langs de baan te vinden. Ik moest alleen tot mijn zeventiende wachten voordat ik lid kon worden van de vliegclub. Op mijn verjaardag meteen aangemeld en mijn brevet gehaald.’’ Alles wat een mens kan doen op dit vliegveld heeft de Roosendaler wel gedaan en nog. Hij begon als redacteur voor clubblad De Albatros, daarna secretaris van de vliegclub, bestuursvoorzitter van de vliegschool en voorzitter van het vliegend museum. 

De droom om piloot te worden, moest brildragende Voeten laten varen. Als civiel ingenieur vanuit Schiphol kwam hij toch in de luchtvaart terecht. Voeten werd uitgezonden naar vele luchthavens op de wereld om d infrastructuur te ontwikkelen. ,,In die jaren was ik minder actief voor de Vliegclub, omdat mijn werk in het buitenland te veel tijd opslokte.’’

Cirkel rond

Inmiddels is hij havenmeester van wat nu Breda Airport heet. Daarmee is voor Voeten de cirkel rond. Afgelopen weekeind had hij alle tijd om de bloemen in ontvangst te nemen van voorzitter André Oremus. ,,Het is niet bijster druk nu. De vliegschool ligt stil, we zijn beperkter open van tien tot vijf uur. Voor onderhoud wordt nog gevlogen en de inspectie van gasleidingen gaat ook door. Verder is solovliegen toegestaan. Dat is nodig om genoeg vlieguren te maken. Inmiddels mag ook één huisgenoot meevliegen.’’

Vlieguren maakt Arie van der Linden uit Willemstad nog twintig per jaar. Ook op z'n 73e kiest hij nog regelmatig het luchtruim. De passie begon voor hem met zweefvliegen vanaf Woensdrecht. ,,Na een paar jaar steeds dezelfde rondjes vliegen had ik het wel gezien en stapte over op sportvliegen.‘’ Vanaf Seppe vloog de garagehouder uit Willemstad naar onder meer de Noordkaap. Hij is niet de enige zeventiger onder de hobby-piloten op de club. ,,Zolang mijn gezondheid het toe laat, blijf ik vliegen.‘’

Brevet

Om de twee jaar moeten de vliegeniers hun brevet verlengen. Oremus: ,,Gedurende coronatijd kunnen we geen tests in de lucht afnemen. Gelukkig blijft het vliegbrevet nu vier maanden langer geldig en ook de termijnen voor medische keuringen zijn verlengd.‘’

Eigenlijk had de voorzitter op de altijd druk bezochte safety-meeting de piloten in het zonnetje willen zetten. ,,Op de ledenvergadering zouden Jan en Arie zijn voorgedragen voor het erelidmaatschap. Dat wordt even uitgesteld. Wat in het vat zit, verzuurt niet.’’