Volledig scherm
Drukbezochte open dagen op de pistes van SnowWorld Rucphen, het vroegere Skidôme. © Pix4Profs/Peter van Trijen

Skidôme, SnowWorld of Ola, het blíjft leuk in Rucphen

RUCPHEN - Skidôme verandert vlok voor vlok in SnowWorld. Nieuwe eigenaar, andere wetten op de koude kunstpistes in Rucphen. Het publiek merkt er weinig van. ,,Al noemen ze dit Ola, het blíjft leuk hier.”

Nog geen half elf zondagochtend en al honderden mensen, vooral kinderen met ouders, binnen bij de pen dag van SnowWorld. Want zo heet Skidôme sinds oprichter Nicky Broos zijn sneeuwimperium verkocht. 

Flitsende S

Op de rotonde voor het gemeentehuis staan al borden met het nieuwe logo, een flitsende rode S met drie witte stilistische bergen die verwijzen naar evenzoveel Rucphense kunstpistes. De gemeentelijke bordjes echter, sturen nog naar Skidôme.

,,Dat komt binnenkort goed", verzekert manager frontoffice Tessa Thielen. ,,Alles veranderen beetje bij beetje. Je praat toch over een samenvoeging van mensen, werkwijzes en culturen. Dat verloopt opvallend goed, maar niet  alles tegelijk.”

Quote

Dat is de invloed van Nicky Broos: het móet leuk zijn, maar we komen wel om te werken.”

Tessa Thielen, SnowWorld

Thielen werkt al vier jaar voor Broos. En nu dus voor de SIS Leisure Group die de Rucphense en Terneuzense wintersportcentra van Broos overnam en toevoegde aan SnowWord. Dat had al complexen vol sneeuw in Landgraaf, Zoetermeer en Amsterdam. Baas Broos zelf is daar nu in dienst als general manager en in die hoedanigheid nog vaak bij zijn ‘kindje’ te vinden. 

Kerst

Zo'n honderdvijftig (parttime)medewerkers telt Rucphen. Onder hen maar liefst tachtig skileraren, veelal op afroep beschikbaar. Marc Jacobs is er al sinds twaalf jaar op de piste aan de slag. ,,Geweldig leuk om te doen. Tachtig procent kinderen, de eerste cursussen al vanaf augustus. Die stomen we nu vrolijk klaar voor de Kerst, hun skivakantie.”

(tekst loopt door onder foto)

Volledig scherm
Bijna klaar voor een skiles op de piste van SnowWorld Rucphen. © John Bas

Net als Tessa draagt Marc nog werkkleding met het logo van Skidôme. ,,Eind deze maand wordt dat SnowWorld.  Ons materiaal is al aangepast. We zijn met ski's van Rossignol naar Atomic overgestapt, da's in alle vestigingen zo. En de schoenen komen nu allemaal van Burton. Maar verder merkt het publiek niet zo veel. Rucphen en Broos hebben in ruim dertig jaar altijd een eigen sfeer gebracht en dat blijft zo.”

Dat vindt ook Mona van Santwijk van de Skiclub Rucphen, met 135 leden altijd op vrijdag- en zaterdagochtend op de pistes sportief. ,,We worden ouder, maar verder blijft alles hetzelfde”, lacht het bestuurslid. 

Brabants

Volgens Thielen is SnowWorld Rucphen onverminderd typisch Brabants, toch anders dan bijvoorbeeld de vestigingen in Zuid- of Noord-Holland. ,,Het is hier keidruk en met open dagen zeker. Je verkoopt lessen en kleding, regelt cursussen, we hebben allerlei standjes, maar als personeel vinden we dat gaaf. Dat blijft de invloed van Nicky Broos: het móet leuk zijn, maar we komen wel om te werken.”

Op bankjes onder kunstkerstbomen bereidt moeder Karin van Waaijen uit Dordrecht haar drie koters voor op -5 graden in de sneeuw. Jassen, handschoenen, mutsen, skischoenen... bijkans een militaire operatie. Wat zij vindt van Skidôme of SnowWorld? ,,Maakt mij niet uit. Al noemen ze het Ola, het blíjft leuk hier.”