Volledig scherm
© Thinkstock

Transportbedrijf Jan de Rijk uit Roosendaal vreest imagoschade: ‘FNV is erop uit om ons te beschadigen’

ROOSENDAAL/DEN HAAG – Transportbedrijf Jan de Rijk vindt dat vakbeweging FNV er met een WOB (Wet openbaarheid van bestuur)-procedure alleen maar op uit is het bedrijf schade toe te brengen.

Dat zei de raadsman van De Rijk dinsdag tijdens een rechtszaak bij de Raad van State. De FNV vroeg eerder bij de minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) een dertiental ILT-inspectierapporten over het Roosendaalse internationale transportbedrijf op. 

FNV wil de inspectierapporten onderzoeken en kijken of de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) voldoende zijn best heeft gedaan om vermeende misstanden bij het transportbedrijf boven water te halen. FNV is bezig met een landelijk onderzoek naar transportbedrijven wat betreft inzet van goedkopere buitenlandse chauffeurs, de (onder)betaling van chauffeurswerk en constructies om ILT-boetes te ontlopen, zei Jan Hein Mastenbroek, raadsman van de FNV, bij de Raad van State. 

Quote

FNV is bezig met een landelijk onderzoek naar transport­be­drij­ven

De FNV vroeg wat De Rijk betreft inzage in dertien boeterapporten over De Rijk. Nadat de minister besloten had delen van de boeterapporten openbaar te maken stapte De Rijk naar de rechtbank.

Volledig scherm
Op een bedrijventerrein in Roosendaal zijn vrijdag vier buitenlanders aangetroffen die verstopt zaten in een Spaanse vrachtwagen. (Stockfoto) © thinkstock

Vreemd

Quote

Het is duidelijk dat de FNV er alleen maar op uit is om De Rijk te beschadi­gen

advocaat van De Rijk

Die oordeelde dat de minister alleen de rapporten (7) mocht overleggen die tot een daadwerkelijke boete hadden geleid. De rapporten (6) op basis waarvan de minister geen boete heeft opgelegd of die bij nader inzien zijn ingetrokken, mochten onder de pet blijven. 

En daar is de vakbeweging het niet mee eens. Die vindt dat ze ook boeterapporten moeten kunnen bekijken waarbij geen boete is opgelegd. ,,Want de ILT staat onder grote druk en heeft heel veel werk. Dus kan die weleens wat missen. De FNV wil dat aan de hand van alle boeterapporten kunnen controleren’’, aldus de raadsman. De advocaat van De Rijk vindt het sowieso overbodig dat de FNV inzage in de inspectierapporten krijgt, ,,want het is duidelijk dat de FNV er alleen maar op uit is om De Rijk te beschadigen.”

Het bedrijf vreest dat klanten worden afgeschrikt door de procedures rond de inspectierapporten en al dan niet vermeende overtredingen. De FNV-raadsman ontkende dat met klem en benadrukte dat De Rijk het zelf in de hand heeft om geen overtredingen te begaan. 

Rechter en staatsraad Aldo Kuijer vond de opstelling van De Rijk ietwat vreemd: ,,Als we uw visie overnemen zou dat betekenen dat we in Nederland nooit meer inspectierapporten openbaar mogen maken. Dat lijkt me toch niet de bedoeling.”

De Raad van State beslist binnen een aantal weken of en hoeveel van de boeterapporten over De Rijk openbaar gemaakt moeten worden. 

Uitspraak volgt.