Aannemer Heerema neemt besluit: stopcontact voor schepen in Rotterdamse haven
De kogel is door de kerk: offshore-aannemer Heerema bouwt een groot stopcontact voor z’n werkschepen op de Landtong Rozenburg. De plannen voor het prestigieuze milieuproject bestaan al een tijdje, maar het bedrijf heeft nu het investeringsbesluit genomen.
Dankzij de walstroomvoorziening hoeven de schepen niet meer stationair te draaien om de lichten aan boord te laten branden. Walstroom is normaal bij binnenvaartschepen, maar bij grote zeeschepen nog uitzonderlijk. De Sleipnir en de Thialf van Heerema zijn de grootste kraanschepen ter wereld. Heerema's schepen liggen met enige regelmaat in het Calandkanaal, voor onderhoud of ter voorbereiding van projecten op zee. De dieselgeneratoren van de schepen stoten jaarlijks ongeveer net zoveel stikstofoxide, zwaveldioxide en CO2 uit als vijfduizend dieselauto’s. Door het stilzetten van de generatoren gaat er jaarlijks zo’n 15.000 ton CO2 minder de lucht in. De walstroom komt van windmolens.
Subsidie
De gemeente Rotterdam draagt 2 miljoen euro subsidie bij. Als voorwaarde voor deze subsidie stelt wethouder Arno Bonte dat Heerema, het Havenbedrijf Rotterdam en energiebedrijf Eneco inspraak geven aan de bewoners van het nabijgelegen dorp Rozenburg. Het gebouw waarin de walstroomvoorziening komt, het e-house, moet van Bonte een nette inpassing in de omgeving krijgen.
De komst van het stroomstation ligt gevoelig in Rozenburg, omdat het dorp eerder is overvallen door plannen voor een groot distributiecentrum op de Landtong. Na protesten is dit afgeblazen. Rozenburgers willen de strook land tussen het Calandkanaal en de Nieuwe Waterweg graag als ‘groene achtertuin’ behouden. Er worden volgens de initiatiefnemers ‘de komende periode avonden voor Rozenburgers georganiseerd’.
Meer bedrijven
Volgens planning begint de aanleg in het voorjaar. Over een jaar kunnen de schepen van Heerema dan aan de stekker. Het is de bedoeling dat daarna nog meer bedrijven aan de walstroom gaan.
Het prestigieuze walstroomproject op de Landtong Rozenburg is ondertussen al genomineerd voor de belangrijkste maritieme prijs in Nederland. Het Maritime Awards Gala is maandag in Rijswijk.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Rozenburg buigt met pijn in hart voor stroomstation
Rozenburg buigt met pijn in het hart voor de bouw van een stroom-station in het groen van de Landtong. ,,Hoe we dit de Rozenburgers uit moeten leggen, is mij nog een raadsel.'' -
Nieuwerkerk en VEP doen aangifte na vechtpartij: ‘Ik hoop dat Menno niks ernstigs eraan over houdt’
-
'Stroomstation op Landtong mag niet voor industrie Botlek worden gebruikt'
Rozenburg wil voorkomen dat het walstroomstation dat het Havenbedrijf op de Landtong wil laten bouwen ook voor de grootschalige industrie in de Botlek bestemd wordt. Dat schrijft de gebiedscommissie in een ongevraagd advies aan de Rotterdamse raad. -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden?
-
PREMIUM
Vincent is gek van Feyenoord, net zoals z'n hond: als enige zwaaide hij vanmorgen de bus uit
De matzwarte spelersbus van Feyenoord draait het terrein af. De selectie vertrekt dinsdagochtend vanaf Trainingscomplex 1908 richting Rotterdam The Hague Airport. Waar de dijk achter het complex vaak volstaat met supporters, bleef het nu angstvallig leeg. Eén supporter trotseert het wisselvallige weer wél: Vincent Flach (33) moedigt de vertrekkende spelers aan op weg naar hun Conference League-finale. -
PREMIUM
Zwaar vrachtverkeer en snelheidsduivels verontrusten dijkbewoner Hans: ‘Het is echt niet te geloven’
Als mondige Rotterdammer - recht voor zijn raap en type niet lullen maar poetsen - verbaast Hans den Aantrekker zich als ‘buitenstaander’ regelmatig in de Hoeksche Waard. Sinds zijn verhuizing naar Zuid-Beijerland bijvoorbeeld ervaart hij het verkeersprobleem (‘te zwaar, te breed, te hard’) op smalle dijkjes aan den lijve. ‘Hadden we hier burgemeester Aboutaleb maar…’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’
In samenwerking met indebuurt Rotterdam