Volledig scherm
De terminal van APM op de Tweede Maasvlakte. © ANP

Aanranding chauffeuse baart vervoerders zorgen

De aanranding van een vrouwelijke vrachtwagenchauffeur op een verlaten haventerrein stelt de transportsector voor een nieuw probleem, zeker nu steeds meer vrouwen achter het stuur zitten. ,,Hier moeten we mee aan de slag.’’

Quote

De andere werktijden in het chauffeurs­vak hebben meer vrouwen getrokken

Esther Vorenkamp (STL)

De Roemeense trucker die deze week op het terrein van containeroverslagbedrijf APMT2 een vrouwelijke collega aanrandde, mag zich niet meer bij APM Terminals vertonen, laat het containeroverslagbedrijf weten. Het concern zegt, om veiligheidsredenen, verder geen mededelingen te kunnen doen over maatregelen die het heeft genomen op het terrein om herhaling te voorkomen. APMT2 is een moderne gerobotiseerde terminal op de Tweede Maasvlakte, waar nauwelijks mensen buiten rondlopen.

Het 28-jarige slachtoffer heeft haar verhaal naar buiten gebracht om aandacht te vragen voor de problematiek. Veiligheidsmensen van APMT2 hebben weliswaar adequaat gehandeld, waardoor de 30-jarige Roemeen niet verder kwam dan het grijpen naar haar borsten, maar voor een vrouw alleen is het op de uitgestorven haventerreinen onprettig rondlopen.

Transport en Logistiek Nederland (TLN), de brancheorganisatie van transportbedrijven, werft actief vrouwen voor het truckersvak en ziet zich nu met deze oproep geconfronteerd. ,,We pleitten altijd al voor veiligheid in het algemeen’’, zegt Wijnand van Zanten ,,Ook mannelijke chauffeurs voelen zich niet prettig op onverlichte parkeerplaatsen. Dit komt erbij. Hier moeten we mee aan de slag.’’

Mannenwereld

Het aantal vrouwen in de door mannen gedomineerde truckerswereld is de laatste jaren sterk toegenomen. 9 procent van de werknemers in het beroepsgoederenvervoer is vrouw. Vier jaar geleden was dat nog 7 procent. Er wordt actief gerekruteerd vanwege een dreigend chauffeurstekort, zegt TLN-woordvoerder Van Zanten. ,,Omdat steeds vaker alleen binnenlands wordt gereden, is het beroep niet meer voorbehouden aan nomaden die een week van huis kunnen zijn.’’ Esther Vorenkamp van het sectorinstituut STL beaamt dat. ,,De andere werktijden hebben meer vrouwen getrokken.’’

Deltalinqs, de organisatie van bedrijven in de Rotterdamse haven, weet nog niet wat het aan moet met de oproep van de vrouwelijke chauffeur en onthoudt zich vooralsnog van commentaar.  

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam