Volledig scherm
Het aantal reizigers dat met de metro gaat, blijft groeien. © ANP

Aantal metropassagiers blijft groeien

De metro van de RET trok het afgelopen jaar 3 procent meer reizigers dan in 2017. Dat staat in het jaarverslag van de stadsvervoerder. Directeur Maurice Unck verwacht dat de groei komend jaar zal doorzetten. ,,Dat komt door verstedelijking en door de ambities van overheden om meer mensen in en om de stad het ov in te krijgen.’'

Om de groeiende reizigersstromen aan te kunnen én om reizigers ook in de toekomst een goed product te bieden, is uitbreiding en innovaties van het ov nodig.

Samen met gemeenten en de metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), zoekt de RET constant naar oplossingen om de groei in goede banen te leiden. Op de korte termijn lukt dat nog met een aantal relatief eenvoudige maatregelen. ,,We rijden al extra spitsritten op RandstadRail en gaan daar nog meer aan toevoegen na de aanleg van een keerspoor bij Pijnacker-Zuid. Zo kunnen we op het drukste stuk van de E-lijn de frequentie in de spits verdubbelen van elke 10 naar elke 5 minuten. Ook gaan we extra metro’s bijkopen om de frequentie op alle lijnen in het stadshart verder te verhogen.’'

Maar ook mét die maatregelen komt de capaciteit binnen tien jaar onder druk te staan. Unck: ,,Reizigers laten staan vanwege de drukte is het laatste wat we willen. Sterker nog: ons aanbod moet juist nog aantrekkelijker worden als je mensen wil verleiden om in en rond de stad het ov te pakken. We willen de klantwaardering, nu een 7,8, dan ook omhoog trekken naar de 8.’'

Om het aanbod te verbeteren, is het komende decennium een schaalsprong in het ov in de regio nodig, waar zowel de gemeente als de MRDH voor pleiten. De RET kan die schaalsprong helpen realiseren. Onderdeel daarvan is automatisering van het metronetwerk, waardoor de frequenties nog verder omhoog kunnen. Daarnaast kan ov op een nieuwe Oeververbinding het oostelijke deel van Rotterdam-Zuid beter ontsluiten en ligt er potentie om de spoorlijn tussen Dordrecht en Den Haag te verbeteren met hogere frequenties en meer stations – en op de langere termijn een metrolijn.

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws uit Rotterdam en omgeving? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam

Poll

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

  • In de hele stad (88%)
  • Alleen daar waar overlast is (4%)
  • Nergens (8%)
7749 stemmen