Volledig scherm
Arnoud Grootenboer © AD

'Alle agenten op pad met een camera? Dat gebeurt nooit'

Social Media WeekArnoud Grootenboer maakte naam als Twittercop door zijn actieve gebruik van sociale media tijdens zijn werk als agent. Inmiddels is hij cöordinator sociale media bij de Eenheid Rotterdam van de politie. Vrijdag vertelt hij tijdens Social Media Week Rotterdam over innovatie bij de politie. Grootenboer gaf vandaag alvast een voorproefje aan het AD.

Volledig scherm
© Social Media Week Rotterdam
Quote

We zijn stap voor stap gaan ontdekken of we ook zelf ons beeld kunnen neerzetten, in plaats van dat we dat door anderen laten gebeuren.

Arnoud Grootenboer

Hoe belangrijk zijn sociale media voor de politie?
,,Net zo belangrijk als voor de gewone burger eigenlijk. Aan de ene kant volg je het nieuws en aan de andere kant kun je netwerken bouwen en vind je sneller aansluiting bij de maatschappelijke problematiek. Het is niet alleen zenden, maar ook halen. Het is voor ons een manier om de regie te nemen in het beeld dat mensen van ons hebben. En we kunnen ook medewerkers laten leren via sociale media."

Hoe nieuw zijn sociale media nog voor jullie?
,,We zijn nu 5 jaar actief en je ziet nu pas dat het beeld over ons in de media niet alleen meer gaat over zenden, maar ook over halen. Het wordt was volwassener, minder hobby. Nu met de politieacties van de bonden komen we misschien wat meer in het nieuws, maar voor ons is het niet nieuw."

Jullie plaatsen lang niet alles op sociale media. In hoeverre zien jullie wat jullie daar plaatsen als promotie?
,,Je kunt niet alles laten zien, je moet nadenken over wat zo'n beeld doet, over veiligheid, maatschappelijke onrust. Daardoor lijken sommige dingen gezapiger of geframed. Maar wat we vooral niet willen is dat een boef strafvermindering krijgt omdat hij in de media is geweest. Dat is de reden waarom we voorzichtig zijn met wat we naar buiten brengen."

Wat haal je zelf uit social media?
,,Allereerst natuurlijk de connecties. Mensen leggen anders contact en je komt met andere mensen in contact. Je kunt sneller informatie halen en brengen, bijvoorbeeld telefoonnummers of bepaalde collega's. Ik ben zelf geen wijkagent meer, maar van collega's hoor ik dat er continu meldingen worden gedaan via social media. Mensen worden weerbaarder om zelf dingen aan te pakken."

Zorgt het niet voor bedreigingen van mensen die minder blij zijn met jullie werk?
,,Natuurlijk, maar dat is ook een onderdeel van ons werk. Dat keuren wij nog steeds niet goed, ook online niet. Jarenlang werd dat gedoogd, maar ik denk dat we er steeds beter in worden als politie om dat niet meer normaal te vinden. Het is ook wel breder dan de politie, ik denk dat maatschappelijk gezien mensen die beledigingen via social media ook wel zat zijn. In sommige gevallen grijpen we daarom in, als het echt niet kan. Dan kun je ook niet wegblijven."

Jullie zetten sinds een tijdje ook video in?
,,Dat is begonnen in een pilotfase twee jaar geleden, in Rotterdam-Oost. Agenten kregen een go pro-camera mee en filmden wat ze tegenkwamen. We zijn stap voor stap gaan ontdekken of we ook zelf ons beeld kunnen neerzetten, in plaats van dat we dat door anderen laten gebeuren. En op een manier waarop we ook bewoners er beter bij kunnen betrekken. We hebben gekeken tegen welke juridische hobbels we dan aanliepen, zoals goedkeuring door het Openbaar Ministerie of de gemeente. Stapsgewijs zijn we daarin steeds beter geworden. Omdat het positief werd ontvangen zijn we er mee doorgegaan en is het structureler geworden. Nu zetten we het in heel Rotterdam in."

Dus straks heeft iedere agent een camera?
,,Niet iedere agent filmt en dat is ook niet ieders wens. Er is een aantal mensen dat daar heel goed in is en die hebben er ook een beeld bij, maar een ander is weer goed in verhalen vertellen of in fotografie. Je wilt absoluut niet dat iedereen gaat filmen. Dat is ondoenlijk en gaat ook nooit gebeuren."

Kost dat filmen en monteren niet heel veel tijd?
,,Dat lijkt maar zo. Als je het afzet tegen een televisie-interview, kost dat interview nog veel meer tijd."

Wanneer is zo'n video een succes?
,,Na een succesvolle video zien we het aantal meldingen en het aantal reacties toenemen. Dat is niet altijd te danken aan de film. Het is eerder een beweging waar we aan zien dat mensen beter melden."

Waar gaat het naartoe?
,,Ik denk dat de combinatie social media en politie normaler wordt en dat het bedreigen en beledigen wat minder zal worden. De kunst is om als politie daar niet volledig eigenaar van te zijn, want dat is ondoenlijk. Wat je gaat zien is dat mensen zelf steeds beter in staat zijn om iets op te lossen, zoals bijvoorbeeld bij pesten, dat ze daar niet altijd meer de politie voor nodig hebben. Ik denk dat dat de grootste verandering gaat worden. Het mediabeeld is al veranderd, ik denk dat de verandering de komende tijd vooral maatschappelijk zal zijn. Dat het ook social blijft, zeg maar."

#PRO247

Via Pro 24/7 deelt de Rotterdamse politie beelden van het politiewerk. Op die manier wil de politie een inkijkje geven in wat het werk inhoudt en laten zien dat het meer is dan alleen maar bonnen schrijven. Pro 24/7 wordt gerund door een speciaal team, dat beelden gebruikt gemaakt door agenten zelf. Die beelden worden niet gebruikt voor opsporingsdoeleinden. In het kader van Social Media Week zet de politie deze week iedere dag een video online, zoals deze van een spectaculaire achtervolging: