Volledig scherm
PREMIUM
File op de ’s-Gravendijkwal. Binnen twee jaar moeten de auto's een baan inleveren en krijgen ‘hoogwaardige’ bussen een eigen rijbaan in de tunnel. © Jan de Groen

Auto levert baan in voor snelle e-bus in Maastunnel

Door de Maastunnel in Rotterdam rijdt voor 2022 een comfortabele, snelle, elektrische bus over een eigen rijbaan. Gevolg? Er kunnen voortaan veel minder dan de dagelijkse 60.000 auto’s en vrachtwagens door de tunnel. Daardoor slinkt de uitstoot van koolstofdioxide op Pleinweg en de ‘s-Gravendijkwal. 

Quote

Wil je de lucht schoon krijgen, dan moeten er dagelijks 15.000 auto’s minder door de Maastunnel

Judith Bokhove, Wethouder verkeer

De luchtkwaliteit bij de Maastunnel en wegen er naartoe overschrijdt de Europese normen. ,,Wil je de lucht schoon krijgen, dan moeten er dagelijks 15.000 auto’s minder door de Maastunnel”, zegt verkeerswethouder Judith Bokhove. Tel daarbij op het beperkte aantal ov-verbindingen tussen noord en zuid en het idee voor een snelle busdienst tussen Zuidplein, Erasmus MC en Centraal Station is geboren. 

Weliswaar rijdt bus 44 nu ook die route, maar vanwege het drukke verkeer en de vele stops doet die er van begin- naar eindpunt 23 minuten over. Als er geen files staan tenminste. Een zogeheten HOV-bus, wat staat voor hoogwaardig openbaar vervoer, is dankzij minder haltes en een eigen rijbaan veel minder tijd kwijt. ,,Voor 2022 moet die bus er doorheen”, zegt Bokhove.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam