Volledig scherm
De auto moet veel minder centraal komen te staan in en rond het Alexandrium, stelt de gemeente Rotterdam. Verkeerskundigen hebben daar grote twijfels over. © Jan Kok | Boomerang Fotografie

Autoluw Alexandrium genadeklap voor middenstand? Deze deskundige vreest van wel

De gemeente Rotterdam werkt aan een autoluwe Alexanderknoop, met meer aandacht voor het langzame verkeer. Geen goed idee, vindt de Rotterdamse verkeerskundige ir. Jake Zijdenbos. Hij vreest voor leegstand in winkels en verlies aan banen.

Vooral auto's die van en naar de Alexanderknoop rijden, dat moet in de toekomst afgelopen zijn. De gemeente Rotterdam wil in het gebied rond winkelcentrum Alexandrium en NS-station Alexander de dominante positie van de vierwieler aanpakken en meer inzetten op langzaam verkeer, zo liet programmamanager Tim Langelaan afgelopen vrijdag op het Stadmakerscongres in de Rotterdamse Schouwburg weten.

Ir. Jake Zijdenbos, verkeerskundige uit Rotterdam-Nesselande, bestrijdt deze insteek. ,,Het is niet reëel om rond het Alexandrium te streven naar een autoluwe omgeving. Als maatregelen het gebruik van de auto sterk ontmoedigen, zullen klanten elders inkopen gaan doen. Winkelleegstand en daarmee samengaand verlies van banen zullen het resultaat zijn'', is zijn conclusie.

Heinde en verre

Zijdenbos wijst erop dat winkelcentrum Alexandrium een bovenregionale functie heeft. ,,Klanten van de megastores en de meubelwinkels komen van heinde en verre. Vaak wonen ze te ver voor de fiets of betekent het openbaar vervoer meerdere malen overstappen, dan is de auto de enige optie.''

Hij vraagt zich af of een klant bijvoorbeeld een nieuwe televisie wel met metro of bus zou kunnen vervoeren. ,,Ook de Albert Heijn XL in het Alexandrium richt zich op mensen die met de auto komen: zie een vol karretje boodschappen maar eens in een fietstas te proppen.''

Quote

Ook de Albert Heijn XL in het Alexandri­um richt zich op mensen die met de auto komen.

Jake Zijdenbos

Zijdenbos wil meer aandacht voor het verkeer. ,,Beter zou het zijn te kijken naar een goede verkeersafwikkeling.'' Daarom adviseert hij ook gespecialiseerde TU Delft-mensen te bevragen. ,,Als er dan toch TU Delft-studenten bij de gebiedsontwikkeling betrokken zijn, nodig dan ook studenten civiele techniek/verkeerskunde van dezelfde TU uit. Die hebben een realistische en praktische kijk op verkeersafwikkeling en dat kan verhelderend werken.''

Hoogbouw

Hij sluit zijn betoog af met een waarschuwing. ,,Het zal niet de eerste keer zijn dat bouwkundigen een gebiedsschets maken met strakke hoogbouw en veel groen zonder serieus aandacht te besteden aan de verkeersafwikkeling'', aldus Zijdenbos.

De gemeente Rotterdam komt mogelijk nog dit jaar met een zogenoemd gebiedsperspectief voor de Alexanderknoop. Manager Langelaan hoopt bij de ruimtelijke verkenning op een 'breed gedragen perspectief'. Hij erkende dat daar nog flinke stappen voor nodig zijn.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam

Poll

Denk jij dat het nieuwe stadion van Feyenoord er nog komt?

Denk jij dat het nieuwe stadion van Feyenoord er nog komt?

  • Tuurlijk, jaartje vertraging is geen probleem (23%)
  • Nou ben ik toch wel gaan twijfelen (14%)
  • Nee, ze trekken aan een dood paard (63%)
5341 stemmen