Exclusief

Het beste van het AD

In PREMIUM vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van het AD lezen? Neem dan een abonnement.

Volledig scherm
PREMIUM
De politie onfermt zich over de opvarenden. © ANP

Bestuurder van watertaxi is kapot van botsing met gewonden

Schipper Ben Gelderblom stond roepend en zwaaiend achterop de sloep vol toeristen, terwijl de watertaxi op hem af kwam. Die leek hem niet te zien. Het Havenbedrijf Rotterdam onderzoekt of het veiligheidsmaatregelen moet nemen vanwege de toegenomen drukte op de Nieuwe Maas.

Quote

Hij mag van geluk spreken dat hij nog leeft en zijn passagiers ook

Sven Gelderblom

,,Hij stond op de plek waar de watertaxi de sloep raakte'', zegt Gelderbloms zoon Sven: ,,Hij mag van geluk spreken dat hij nog leeft en dat zijn passagiers ook buiten levensgevaar zijn.'' 

De 57-jarige eigenaar van rederij Rotjeknor is een van de drie mensen die zaterdagmiddag gewond raakten bij de botsing op de Nieuwe Maas, in hartje Rotterdam vlakbij de Erasmusbrug. Deze week wordt hij geopereerd aan de breuk in zijn been. De andere twee slachtoffers behoren tot de groep van elf toeristen uit Limburg die Gelderblom in zijn motorsloep had. 

Wat precies is gebeurd, heeft de politie nog in onderzoek. Die roept mensen die het ongeluk hebben gefilmd op om zich te melden.

Kapot

De bestuurder van de watertaxi is er kapot van, zegt directeur Daan van der Have van Watertaxi Rotterdam. ,,Ongeacht of het zijn schuld is of niet.'' Hij prijst diens reactie door meteen te vragen hoeveel mensen op de sloep zaten, alarm te slaan en de hulp van andere watertaxi's in te roepen. ,,Binnen mum van tijd waren er vier ter plaatse die de mensen uit het water haalden. Daardoor is erger voorkomen.''

Volgens Van der Have is de schipper een 'rustige man die nog nooit een overtreding heeft begaan'. ,,Onze 100 schippers zijn allemaal goed opgeleid en hebben ook extra opleidingen op het gebied van veiligheid. In de 25 jaar dat we varen hebben we nooit ernstige incidenten gehad. In één jaar vervoeren we 500.000 passagiers. Met zulke cijfers, zoveel vaarbewegingen, weet je wel dat altijd iets mis kan gaan.''

Drukte

Het Havenbedrijf Rotterdam is verantwoordelijk voor de orde en veiligheid op de Nieuwe Maas en onderzoekt of het maatregelen moet nemen vanwege de toegenomen drukte op de rivier. Dat onderzoek is begin deze maand begonnen, al vóór het ongeluk. Tussen de tienduizenden schepen op de belangrijkste vaarweg tussen de haven en het achterland laveert een groeiend aantal plezierjachten, watertaxi's, de waterbus, sloepen en waterscooters. Volgens Tie Schellekens van het Havenbedrijf klopt het dat er niet eerder grote ongelukken zijn gebeurd met de passagiersvaart. ,,Ook uit het aantal bekeuringen dat is uitgeschreven blijkt niet dat het onveiliger is geworden.'' Het Havenbedrijf zegt in principe positief te staan tegenover de passagiersvaart. Het onderzoek is om die groei in goede banen te leiden, zegt Schellekens.

Gelderblom is in 2016 met rederij Rotjeknor begonnen. Het varen met de enige sloep Oldie noemt hij zijn levenswerk en droom. Zoon Sven: ,,Die moet hij helemaal opnieuw opbouwen.''

Zowel Gelderblom als Watertaxi-directeur Van der Have wil graag iets doen voor de opvarenden van de sloep. ,,Maar zolang het politieonderzoek loopt, mogen we geen contact met ze zoeken'', zegt Van der Have. Gelderblom: ,,Weet dat we erg begaan met ze zijn en hopen dat iedereen snel herstelt.''

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam