Bewoners opnieuw naar rechter om snelheid A13

Inwoners van de Rotterdamse wijk Overschie gaan opnieuw de strijd aan met minister Schultz. Dat zegt voorzitter Lilian van der Horst van Gezond Overschie. De gang naar de rechter is nodig omdat de bewindsvrouw de snelheid op de A13 volgend jaar weer wil verhogen van 80 naar 100 km.

Twee jaar geleden verhoogde de minister van Infrastructuur de snelheid op de rijksweg, die dwars door Overschie loopt, ook al van 80 naar 100 kilometer per uur. Omwonenden, die klaagden over toegenomen verkeerslawaai en luchtvervuiling, stapten vervolgens samen met Milieudefensie naar de rechter.

Die oordeelde dat de minister veel te weinig rekening had gehouden met de belangen van omwonenden. Schultz zag zich daarop genoodzaakt de snelheidsverhoging terug te draaien, maar denkt nu dat het volgend jaar alsnog mogelijk is om auto's sneller te laten rijden op dit stukje rijksweg.

Schultz verwacht dat als de A4 is aangelegd, de situatie op de A13 zo is verbeterd dat zo'n maatregel geen gevolgen heeft voor de luchtkwaliteit in de wijk. De omwonenden denken daar anders over. Volgens Van der Horst zal ook in die situatie niet worden voldaan aan de roetnormen. En de geluidsoverlast, die ondraaglijk zou zijn bij 100 kilometer per uur, zou ook blijven.

Uit onderzoek blijkt dat de geluidsoverlast ook negatieve gevolgen heeft voor de gezondheid van bewoners, aldus Van der Horst. ,,Die 1,5 decibel is al vreselijk veel. En dat is nog maar het gemiddelde. Je hebt ook momenten dat het geluid doorslaat naar 8 decibel. Die pieken zijn schadelijk voor de gezondheid van omwonenden.''

Van der Horst vindt de minister 'een soort robot'. ,,Zij is de verpersoonlijking van de ontkenning van de gezondheidsrisico's voor bewoners langs de A13." De bewoners nodigden de minister al enkele keren uit. ,,Om te komen ruiken en horen hoe erg het hier langs de snelweg is, maar we hebben nooit een persoonlijke reactie gekregen. We zullen haar nu weer uitnodigen om hier anderhalf uur langs de geluidsschermen te lopen. Kijken of ze dan een dropje nodig heeft.''

Hoewel de vorige juridische strijd met de minister de bewoners veel geld heeft gekost, zijn de Rotterdammers nog steeds strijdvaardig. ,,We hebben nu een jaar de tijd om ons tot de tanden te bewapenen. We zijn blij dat we nu ruggensteun krijgen van de gemeente en de milieudienst DCMR.''

Geen rapporten
De Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (duurzaamheid, D66) ziet nog geen aanleiding om af te wijken van het standpunt dat de gemeente al jaren heeft: maximaal 80 kilometer per uur op de A13. Hij kent geen rapporten waaruit zou blijken dat de luchtkwaliteit dankzij de A4 verbetert. Hij benadrukt dat voor hem de gezondheid van de bewoners voorop staat.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam