Bewoners voeren actie tegen sloop van sociaal wooncomplex
Bewoners van de Pompenburgflat en de Rotterdamse SP-fractie verzetten zich tegen de sloop van het sociale wooncomplex met 226 woningen. Zondag om 12.00 uur houden ze in de Doelstraat een antisloopbijeenkomst.
Delen per e-mail
De gemeente ziet op het zuidoostelijke stukje van het Hofplein graag een woontoren van 250 meter en twee torens van 150 meter verrijzen. Daarvoor zou de Pompenburgflat plat moeten. Tegelijkertijd beloofde de gemeente dat de huidige sociale woningen worden herbouwd en alle huurders kunnen terugkeren in nieuwbouw. Het aantal sociale huurwoningen - en het aantal vierkante meters - zal minimaal gelijk blijven. De bewoners en de SP geloven dat alleen niet zo. Zij willen harde garanties.
Goedkope materialen
Daarbij komt de toren waarin de flatbewoners na de sloop van hun huidige complex terechtkunnen, aan de Coolsingel te staan. Een drukke straat, ‘terwijl de meeste bewoners nu aan het rustige Haagseveer en de Doelstraat wonen’. Ook is er vrees dat voor deze flat goedkope materialen worden gebruikt, die het na een paar jaar begeven.
De tegenstanders van het plan van projectontwikkelaar RED Company menen dat er elders in de stad voldoende plek is om ‘torentjes te bouwen’ zonder dat daar sloop voor nodig is. Het dempen van de ‘amper nog gebruikt wordende’ Sint Jobshaven en Schiehaven in het Loydkwartier (Rotterdam-Delfshaven) voor woningbouw is wat hen betreft een betere optie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Horeca blij dat avondklok niet geldt voor maaltijdbezorgers
De horecabranche is blij dat maaltijdbezorgers uitgezonderd worden van de door het kabinet beoogde avondklok. Dat laat voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten. Hij hoopt daarbij dat de aanscherping van de maatregelen het mogelijk maakt dat de regels snel weer versoepeld kunnen worden. -
PREMIUM
Rotterdam wil auto verder terugdringen uit binnenstad (en trekt daar miljoenen euro's voor uit)
De gemeente Rotterdam wil de auto verder terugdringen uit de binnenstad. Het autoluw maken van de Coolsingel is nog maar het begin, daarna volgen grote verkeersaders zoals de Westblaak en het Hofplein. ,,Het moet schoner, groener en relaxter.’’ -
Lees hier het laatste coronanieuws uit de Rotterdamse regio in een paar minuten bij
-
PREMIUM
Plan voor nóg een toren van 250 meter aan de Coolsingel
Het moet de nieuwe spectaculaire entree worden van de Coolsingel, met een toren die mogelijk wel 250 meter hoog reikt aan het Churchillplein. De gemeente presenteert deze week de eerste plannen voor wat ‘Hart 010’ heet: een metamorfose voor het gebied waar nu nog het auberginekleurige kantoorcomplex Coolse Poort staat. -
KNVB-beker Feyenoord plaatst zich voor kwartfinales na moeizame zege op Heracles
-
Mercedes-Benz EQA: elektrisch ‘instapmodel’ kost 49.995 euro en haalt ‘straks meer dan 500 kilometer’
Ook Mercedes-Benz meldt zich op het strijdveld vol compacte elektrische auto’s. De nieuwe EQA is de ‘batterijbroer’ van de bestaande GLA: hij komt al in de lente, kost minimaal 49.995 euro en krijgt later ‘een speciale versie die meer dan 500 kilometer per laadbeurt haalt’. -
Dit zijn de eerste priklocaties in deze regio: 90-plussers zijn eind deze maand aan de beurt
-
PREMIUM
Nieuwe opleiding moet voor meer jonge truckers zorgen: ‘Muziek aan en knallen’
Waar zijn ze toch, die vrachtwagenchauffeurs? Omdat er veel vraag is naar nieuwe handjes aan het stuur in de cabine, start een mbo-school in Alphen aan den Rijn een nieuwe opleiding. Die moet jongeren die dromen van een leven op de weg al jong helpen aan een groot rijbewijs. ,,Je helpt mensen, rijdt rond. Muziek aan, lekker knallen.”
In samenwerking met indebuurt Rotterdam