Binnenkort weer meer treinen in Rotterdam: NS wil terug naar normale dienstregeling
Er gaan vanaf maandag 3 mei weer meer treinen rijden in Rotterdam. Dat heeft de NS vandaag bekendgemaakt. Het spoorwegbedrijf wil zo stapsgewijs terug naar de normale dienstregeling.
De NS schaalt het aantal treinen op omdat zij verwacht dat het aantal reizigers na de aangekondigde corona-versoepelingen zal groeien. ,,We willen niets liever dan Nederland bereikbaar houden en reizigers naar hun plek van bestemming brengen’’, aldus president-directeur Marjan Rintel.
Het bedrijf verhoogt eerst het aantal treinen op de drukste trajecten. Zo zal er vanaf 3 mei weer vier keer per uur een Intercity tussen Rotterdam en Utrecht rijden. Vanaf 24 mei kunnen reizigers weer vier tot vijf keer per uur met de Intercity Direct naar Amsterdam.
In gevaar
Op dit moment rijden de treinen maar voor 35 procent van het gebruikelijke aantal reizigers. Vorige week bleek dat ook de RET veel minder reizigers heeft vanwege de coronacrisis. Dat leidde tot een miljoenenverlies voor de stadsvervoerder. De gemeenteraad Rotterdam stuurde vandaag samen met 22 andere gemeenteraden, waaronder Den Haag, een brandbrief aan de Tweede Kamer en het kabinet. Daarin vragen de gemeenten om financiële steun voor het openbaar vervoer. De gemeenteraden stellen zelfs dat de toekomst van het openbaar vervoer in de regio’s Rotterdam en Den Haag in gevaar is.
Vanwege het lage reizigersaantal zijn de treinen die nu rijden vaak korter dan normaal. In de komende tijd zullen die waar mogelijk weer langer worden. De NS wil vanaf 14 juni alle treinen weer laten rijden. Alleen de treinen van het nachtnet en de extra treinen voor de spits zullen dan nog niet in de dienstregeling zitten. Als de reizigersaantallen verder groeien, gaan ook die treinen weer het spoor op.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Minder lang op trein wachten in Schiedam? Met extra sporen moet dat lukken (al is het peperduur)
Sneller met de trein van Schiedam naar Delft: het demissionaire kabinet wil het mogelijk maken door extra treinsporen tussen beide steden te plaatsen. ‘Den Haag’ trekt hier 1 miljard euro voor uit. -
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
De beste games voor...
De beste games voor op een feestje: zo krijg je iedereen rondom de televisie
Gamen is meer dan alleen maar schieten of voetballen, en is vaak veel makkelijker om aan te beginnen dan je misschien denkt. In deze rubriek geven we daarom laagdrempelige tips voor games in elke situatie. Vandaag: de beste games voor tijdens een feestje. -
PREMIUM
Onder de rook van de Kuip kun je klimmen op kunst: ‘Het is echt ontworpen voor jong en oud’
-
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen.
-
Gerard bakt speciale rood-witte tompoucen voor de Feyenoord-finale: ‘Ze lopen beter dan die van Ajax’
Gerard van de Vliet van bakkerij De Jager uit Leerdam moest als rasechte Feyenoordfan altijd lijdzaam toekijken als zijn baas bij wéér een kampioenschap tompoucen maakte met daarop het Ajax-logo. Nu kan Van de Vliet lachen. De bakkerij gaat vanwege het behalen van de finale in de Conference League Feyenoord-tompoucen maken. De bestellingen stromen binnen. -
PREMIUM
Opschudding in Wildersbolwerk Nissewaard: raadslid vlucht na bedreigingen naar het buitenland
-
PREMIUM
Een telefoontje afkappen omdat je de treintunnel in duikt? Op deze plek is dat straks verleden tijd
Je telefoontje afkappen omdat je een tunnel in duikt. Het hoeft niet langer in de snelle trein. Twaalf jaar na de ingebruikname van de HSL is er eindelijk mobiel bereik in de ondergrondse passage tussen Puttershoek en Zwijndrecht. De vier andere HSL-tunnels volgen uiterlijk in 2023. Maar waarom zo laat?
In samenwerking met indebuurt Rotterdam