Volledig scherm
Een impressie van de Blankenburgtunnel. © Rijkswaterstaat

Blankenburgtunnel onder Waterweg vertraagd

Automobilisten en vrachtwagenchauffeurs rond het havengebied moeten op hun tanden bijten. De komst van de Blankenburgtunnel is mogelijk een jaar vertraagd. 'Europa' moet zich eerst buigen over de juridische strijd rondom de weg.

Europa moet eerst beslissen over de omvang van stikstofuitstoot van auto's die op de nieuwe weg zullen rijden. Vraag is of de stof de omgeving niet te veel schade toebrengt. Volgens Europese regels mogen Nederlandse rechters dat niet zelf bepalen.

De Blankenburgverbinding is een miljardenproject met als doel het havengebied beter bereikbaar te maken. De nieuwe snelweg verbindt de A20 bij Vlaardingen via een tunnel met de A15 bij Rozenburg. Het verzet van milieuorganisaties is groot: zij vinden de weg vervuilend en onnodig. Helemaal omdat een deel van de snelweg - twee keer drie rijstroken breed - dwars door natuurgebieden loopt.

Roerdomp

Milieuorganisaties stapten eind vorig jaar naar de Raad van State. Zij hopen dat de hoogste bestuursrechter alsnog een streep door de weg zet. De organisaties vrezen voor het voortbestaan van de zeldzame roerdomp, een vogel, en de uitstoot van stikstof.

Volgens de oorspronkelijke planning hadden de eerste auto's 'tussen 2022 en 2024' over de weg moeten rijden. Het probleem: over het stikstofvraagstuk kan de bestuursrechter geen oordeel vellen. Dat moet het Europees Hof doen. Zo'n uitspraak laat doorgaans anderhalf tot twee jaar op zich wachten.

Voorrang

De Raad van State heeft om voorrang gevraagd, maar zal niet vóór 1 juli volgend jaar antwoord krijgen. ,,We weten niet of het Hof voorrang geven kan waarmaken, maar hopen het wel'', meldt een woordvoerster van de bestuursrechter.

Zonder Europese regels had de rechter een dezer dagen al uitspraak gedaan, zegt zij. ,,Nu zal die er niet vóór 1 september 2018 zijn.''

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bevestigt niet met de bouw te zullen beginnen vóór de Raad van State uitspraak heeft gedaan. Wel gaat Rijkswaterstaat, dat het project leidt, door met voorbereidende werkzaamheden. Te denken valt aan het verleggen van kabels en leidingen.

Gunstigste scenario

,,Daarmee wordt vertraging zoveel mogelijk voorkomen'', stelt een woordvoerster, die verwacht dat de bouw in het najaar van 2018 kan beginnen. Daarbij gaat ze uit van het - gunstigste - scenario waarbij Europa vervroegd uitspraak doet.

De Natuur en Milieufederatie, een van de aanklagers, is blij met het nieuws en gaat juist uit van een jaar vertraging.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam