Volledig scherm
Een eerder protest van oldtimers tegen de milieuzone. © Desiree Schippers

Blijdschap over besluit milieuzone voor oude benzinewagens

De blijdschap is groot bij de tegenstanders van de milieuzone, met Rotterdammer Nico Meininger voorop. Hij spande het kort geding aan, waarin het Rotterdamse gemeentebestuur opnieuw werd teruggefloten. De Rotterdamse raad debateert op verzoek van VVD over deze uitspraak.

Centrumbewoner Meininger, eigenaar van een Mercedes uit 1980, is blij dat door de rechter het ‘onbehoorlijke en schandalige besluit’ van de gemeente weer van tafel is. ,,Gerechtigheid tegen de arrogantie van de gemeente Rotterdam’’, zegt hij. ,,De uitspraak van de rechtbank was helder. Dan neem je geen nieuw besluit, maar wacht je een hoger beroep af. Ik vind dat je als overheid niet zo met je burgers om kunt gaan, omdat je nog een klein gaatje meent te zien.’’

Quote

Gerechtigheid tegen de arrogantie van de gemeente Rotterdam

Nico Meininger

Het gemeentebestuur leverde bij het kort geding nieuwe gegevens aan om het weren van auto’s op benzine en lpg van voor 1992 te onderbouwen. De rechter keek hier echter niet naar, omdat het te ingewikkeld was voor een snelle procedure. De rechter oordeelde enkel dat het gemeentebestuur onjuist heeft gehandeld door opnieuw ‘een besluit met dezelfde strekking te nemen’. Een ‘teleurstellende uitkomst voor de gezondheid van de Rotterdammers’ reageert de gemeente. Bekeuringen voor benzineauto’s werden er in afwachting van deze uitspraak niet uitgedeeld, dus dit hoeft niet te worden teruggedraaid.

Uitstoot

Meininger is klaar om bij het hoger beroep de nieuwe gegevens van de gemeente te bestrijden, net als de stichting Rotterdamse Klassiekers. De gemeente stelt dat de oude benzineauto’s enorm vervuilend zijn en voor ruim 20 procent bijdragen aan de uitstoot van stikstofixden. De tegenstanders bestrijden dit. ,,Het gaat per week om 250 auto’s op een totaal van 3,2 miljoen’,, reageert Sander Jongerius van de stichting Rotterdamse Klassiekers.

In de eerdere uitspraak stelde de rechter ook dat de gemeente niet duidelijk had gemaakt dat juist deze auto’s een groot deel van de uitstoot veroorzaken. De gevolgen van de milieuzone zouden onevenredig groot zijn voor de autobezitters. ,,We worden nu weggezet als gigantische milieuvervuilers, terwijl ik elke dag de trein en de fiets neem. In mijn auto rijd ik misschien een keer per maand.’’ Ook Meininger rijdt overigens alleen bij uitstapjes in zijn oude Mercedes. Voor alle andere ritten heeft hij een hybride auto, waarmee hij in de stad alleen op elektriciteit rijdt.

Quote

We worden nu weggezet als gigantische mi­li­eu­ver­vui­lers, terwijl ik elke dag de trein en de fiets neem

Sander Jongerius

Beide ergeren zich dat de wethouder zo vast houdt aan de milieuzone ‘terwijl hij ondertussen de parkeergarages goedkoper maakt en zo het gebruik van de auto voor een bezoek aan het centrum juist aanmoedigt’. Het is nog onbekend wanneer het hoger beroep dient. De milieuzone geldt wel voor dieselauto’s. Vandaag is er een raadsdebat over de milieuzone, aangevraagd door VVD die tegenstander is en wil dat de wethouder met de hele milieuzone stopt.