Volledig scherm
De eerste trein met goederen reed in 2007 over de Betuweroute. © ANP

Brandbrief Rotterdamse haven over uitblijven Duitse deel Betuweroute

De Rotterdamse haven heeft een brandbrief naar Duitsland gestuurd omdat ze de Betuweroute niet afmaken. In Duitsland ontbreekt nog steeds een belangrijk deel van het goederenspoor.  In Nederland was de lijn elf jaar geleden al gereed. 

Het is wachten op het Duitse deel, tussen Emmerik en Oberhausen. In de brandbrief aan het ministerie van verkeer van de deelstaat Noordrijn-Westfalen klaagt topman Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam dat ‘al jaren geen significante vorderingen zijn gemaakt’. De spoorverbinding is van groot belang voor de grootste haven van Europa, omdat het gros van de scheepslading van en naar Duitsland gaat.

De aanleg van de Betuweroute kostte Nederland 4,7 miljard euro. In 2016 werd officieel begonnen met het werk aan het ontbrekende Duitse deel dat de groei van het aantal goederentreinen op de lijn moet opvangen. Nu rijden er ongeveer 26.000 treinen per jaar tussen de haven van Rotterdam en Oberhausen. Dat worden er in 2023 35.000 tot 38.500. Het traject maakt deel uit van het Europese spoorcorridor tussen Rotterdam en Genua. Er komt nog weinig van de beloofde Duitse inspanningen terecht. 

Volgens Castelein is nu al sprake van aanhoudend vertraagde treinen, omdat er bij Emmerik te weinig spoorcapaciteit is. Hij zegt ‘zeer bezorgd’ te zijn. ,,Niemand kan ons een geplande openingsdatum noemen’’, schrijft hij. In de brief vraagt hij daar nu expliciet naar.

Protesten

De aanleg van het Duitse deel van het goederenspoor is onder meer vertraagd door natuurbeschermingsregels en lokale protesten tegen de komst van de lijn. Ook speelt mee dat Duitsland met Hamburg een eigen haven heeft met prima spoorverbindingen door heel Duitsland.

Op 19 november bezoekt premier Mark Rutte met een aantal ministers Noordrijn-Westfalen voor een ‘regeringsconsultatie’. Er is en flinke ‘letter of intent’ opgesteld met afspraken met de buur-deelstaat, maar de Betuweroute wordt nauwelijks genoemd.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in! 

In samenwerking met indebuurt Rotterdam