Volledig scherm
De enorme MSC Grandio-sa komt in november. © MSC

Cruiseschepen zeggen Amsterdam vaarwel en kiezen massaal voor Rotterdam

Rotterdam heeft volgend jaar 106 maal een cruiseschip op bezoek. Dat zijn er tientallen meer dan de afgelopen jaren waarin gemiddeld zeventig tot tachtig schepen bij de Wilhelminapier aanmeerden.

De groei is volledig toe te schrijven aan de overstap van de rederijen MSC en CMV van Amsterdam naar Rotterdam. De twee scheepvaartbedrijven verhuizen hun aankomsten vanwege de toeristenbelasting van acht euro per dag die de hoofdstad invoert.

Bij Cruise Port Rotterdam, de organisatie die de afhandeling van de schepen organiseert, zijn ze blij met de extra aankomsten maar van verkneukelen om het Amsterdamse verlies is geen sprake. ,,Het belangrijkste is dat deze schepen voor de BV Nederland behouden blijven’’, zegt Nick Hoogeweij van Cruise Port Rotterdam.

De Italiaans-Zwitserse Mediterranean Shipping Company (MSC) hevelt zeven aankomsten over. Bij het Britse Cruise & Maritime Voyages (CMV) gaat het om 21 calls. Naar verwachting komen daardoor in 2019 tussen de 45.000 en 60.000 vakantiegangers extra naar Rotterdam.

De groei in cruisecalls roept meteen vragen op over de drukte aan de HAL-kade en de vervuilende uitstoot in hartje stad. De Merwehaven en Sluisjesdijk zijn in beeld als nieuwe of extra aanmeerplek, maar begin dit jaar maakte het stadsbestuur bekend voorlopig geen besluit te nemen. De locatiekeuze is afhankelijk van de westelijke stadsbrug en de komst daarvan staat nog niet vast. Ook verwachtte het stadsbestuur pas in 2030 over het aantal van 100 cruisebezoeken te gaan. De betrokken wethouders Adriaan Visser (Haven, D66) en Arno Bonte (Milieu, GroenLinks) konden gisteren niet zeggen hoe zij met de nieuwe situatie omgaan.

‘Lange termijn’

MSC maakte vorige maand bekend de aankomsten naar Rotterdam te verhuizen. CMV liet deze week weten dit voorbeeld te volgen. Volgens het cruisebedrijf ‘voor de lange termijn’. Vooralsnog zijn afspraken gemaakt voor de komende drie jaar. Commercieel directeur Chris Coates spreekt van een ‘aantrekkelijke en dynamische stad aan het water’.

Cruise Port Rotterdam schermt met het bedrag van een half miljoen euro dat een schip gemiddeld de stad oplevert. Het gaat om brandstofverkoop, liggeld, bevoorrading, inhuur van touringcarbedrijven en bestedingen van de opvarenden. Hoewel veel passagiers vanuit Rotterdam op excursie naar Amsterdam en Kinderdijk gaan, zijn het volgens de organisatie uitstapjes van een halve dag. De andere helft zijn ze in Rotterdam.

CMV vaart met kleinere, klassieke cruiseschepen. Ze komt naar Rotterdam met de Magellan uit 1985 en de Columbus uit 1989. MSC komt in ieder geval met de Preziosa die plaats biedt aan zo’n 4000 gasten en de gloednieuwe MSC Grandiosa. Dit schip wordt de grootste van de vloot met plek voor 6300 passagiers.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam