Volledig scherm

'De beste oliebol, daar draait het om'

De oliebollentest van het AD staat in de schijnwerpers. Hoofdredacteur Hans Nijenhuis: we moeten ook goed naar onszelf kijken.

Beste lezer,

Al 25 jaar kent u ons als de krant van de Oliebollentest, de Haringtest, en tal van andere testen. Elke keer is de bekroning van nummer 1 een feestje, maken we een bomvolle bijlage met vrolijke foto’s. Maar in de loop der jaren zijn bij het testen gewoonten ontstaan die wel verklaarbaar zijn, maar moeilijk uitlegbaar.

Volledig scherm
Hans Nijenhuis, hoofdredacteur van het AD. © anp

Vijfentwintig jaar geleden begon de Oliebollentest als een spontane vergelijking tussen de oliebollen van een paar kramen in Rotterdam. Keurmeester was de chef van ons bedrijfsrestaurant. Toen de test bekender werd, professioneler, begonnen warme bakkers zich voor de test op te geven. Omdat zij in de periode dat de oliebollen worden opgehaald nog bezig zijn met banket en speculaas, krijgen zij van tevoren te horen wanneer wij langskomen. Anderen niet. Alle bakkers en kramen kunnen zich opgeven en hun beste oliebol klaar maken, niet iedereen doet dat: is een vergelijking dan eerlijk?

Ander kritiekpunt. De panelleden van het Centrum voor Smaakonderzoek, die voor ons de smaaktest doen, hebben de gewoonte om een oliebol niet lager dan een 3 en niet hoger dan een 8,5 te geven. Die cijfers werden op ons verzoek door hen omgerekend tot een schaal van 1 tot 10, zodat er iets meer onderscheid in de uitslag kwam. De oordelen in steekwoorden van de panelleden werden door ons omgeschreven tot vlotte zinnen. Begrijpelijk, maar zijn we hier wel transparant over geweest?

Toen ik hier vorig jaar begon als hoofdredacteur, raakte ik onder de indruk van de toewijding en het enthousiasme waarmee de AD-testen groot zijn gemaakt. Nu moeten we met realisme naar onszelf kijken. Zijn we nog goed bezig als een oliebollenbakster in Groningen vorige maand, toen ze doorkreeg dat het AD was langs geweest, de auto van de koerier alsnog tegenhield om haar oliebollen terug te halen?

Dit kan niet de bedoeling zijn. We zijn op zoek naar de beste oliebollen voor onze lezers, dat moet centraal staan. Zo is het begonnen en zo gaat het weer worden. We zijn er niet om hardwerkende ondernemers de stuipen op het lijf te jagen. Komende donderdag beperken we ons daarom tot de 75 beste adressen. Het wordt er misschien ietsje saaier van, maar leedvermaak is geen vermaak. 

Dit is ook ons voornemen voor komend jaar. We brengen u natuurlijk het nieuws, van de wereld tot aan uw voordeur. Maar we willen u ook graag informeren over de beste laptops en de voordeligste weekendjes weg. We blijven dus volop testen en vergelijken. Maar wel op een manier die bij het AD past: het glas half vol, transparant, de krant die behalve problemen ook oplossingen beschrijft, met journalisten die tussen de mensen staan. Dat is AD, daar heeft u wat aan.

Nog even over mijn eigen optreden bij Eva Jinek donderdagavond, dat was niet AD. Ik had me onvoldoende geïnformeerd over onze eigen test, raakte geïrriteerd, en maakte een foute opmerking tegen Jordy Bakker en Bianca van Rijn die met oliebollen bakken hun brood verdienen. Dat was niet AD, dat was oliedom.

Gelukkig kun je jezelf altijd verbeteren. Komend jaar nemen we alle testen onder de loep. En zelf kan ik een voorbeeld nemen aan die ene bakker wiens oliebol in 2010 volgens de test nog ‘klef’en ‘taai’ was. Hij kreeg van zijn baas vervolgens alle ruimte om volop te experimenteren. Hij ging op zoek naar de beste methode, de allerbeste ingrediënten. Honderden dozen rozijnen liet hij bezorgen. Hij probeerde en probeerde. En hij eindigt donderdag bovenaan. 

Hans Nijenhuis

In samenwerking met indebuurt Rotterdam