Volledig scherm
In veel grote steden in de hele wereld worden al e-steps verhuurd, zoals hier in Brussel. Per 2020 is de elektrische deelstep ook in Rotterdam welkom. © BELGA

De elektrische deelstep komt eraan, maar het mogen er niet ineens te veel zijn

Rotterdam is klaar voor de elektrische deelstep. Weliswaar moet eerst het eerder aangekondigde vergunningstelsel nog in werking treden, maar per januari zijn e-steps van harte welkom in de Maasstad. Als het er maar niet te veel ineens zijn.

In veel grote steden rijdt de deelstep al op grote schaal rond, maar niet in Rotterdam. Er is wel een aantal particulieren dat op een eigen exemplaar stept, maar elektrische autopeds worden in de Maasstad nog niet verhuurd. ,,Ik kan niet wachten tot ze ook hier rijden, ik vind ze ontzettend leuk’’, zegt verkeerswethouder Judith Bokhove (GroenLinks).

Overlast

Ze waakt er wel voor dat een huurstep voor overlast gaat zorgen, zoals bij de introductie van de deelfiets het geval was. ,,De deelstep moet voldoen aan hetzelfde vergunningstelsel als deelfiets.’’ Daarin worden afspraken gemaakt over bijvoorbeeld de plekken waar de stepjes gestald mogen worden.

Quote

De deelstep moet voldoen aan hetzelfde vergunning­stel­sel als deelfiets

Volgens Bokhove is per 2020 ruimte voor ‘een gelimiteerd aantal e-steps’. Net als de e-scooter, wordt ook de deelstep gefaseerd ingevoerd. ,,Wij zijn er klaar voor om aanbieders te ontvangen. Maar alleen als hun steps aan de regelgeving voldoen.’’

In Nederland is een elektrische step legaal als die door het RDW is goedgekeurd. Degene die op de step rijdt, moet tenminste 16 jaar zijn en in het bezit van een rijbewijs, de step mag alleen op de openbare weg als er geen bromfietspad is. Gaat de step harder dan 25 kilometer per uur, dan moet een helm worden gedragen.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam