Volledig scherm
PREMIUM
René Giesbers bij zijn Cargoshell-containers. ,,Wie wil, kan er morgen mee aan de slag.'' © Jan de Groen

De moeizame reis van een veelbelovende uitvinding

SupercontainerRené Giesbers maakt de beste zeecontainers ter wereld. Een transportrevolutie, voorspelden kenners bij de introductie. Nu staan ze achterin een loods in Rotterdam. ,,Je moet het zien om het te geloven.''

Quote

Bij de tests in Duitsland zetten ze er een enorm gewicht op, dat is gewoon een Boeing 737

René Giesbers

Strak in het pak, een modieus overhemd, bril gestoken in de zorgvuldig geborstelde krullen. René Giesbers spot met alle clichés van de uitvinder. Hier staat niet het type dat alleen in een schuurtje zit te prutsen. Ideeën borrelen spontaan in hem op, zegt hij, maar voor de praktische kant schakelt hij mensen in die 'echt technisch' zijn. 

Klein van stuk en druk gebarend, vertelt de 55-jarige Ridderkerker honderduit over de prestaties van de kunststoffen zeecontainers. ,,Bij de tests in Duitsland zetten ze er een enorm gewicht op, dat is gewoon een Boeing 737.'' Van nervositeit joeg hij in een keer z'n doos sigaren erdoorheen, maar zijn Cargoshell hield het. Glansrijk. Hij verontschuldigt zich voor z'n spraakwaterval. ,,Het is geen arrogantie, maar enthousiasme.''

Het verhaal van René Giesbers en zijn innovatieve zeecontainer begint in 2009. Hij is dan wereldnieuws. Op een warme zomerdag presenteert hij bij de Cruise Terminal op de Wilhelminapier de opvouwbare zeecontainer. Zelfs de Wall Street Journal en The Economist komen voor de uitvinding naar Rotterdam.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam