Volledig scherm
PREMIUM
Het stedelijk gebied in het westen kan wel een economische oppepper gebruiken. © HH/GERHARD VAN ROON

De motor van de Randstad hapert

Nu de kabinetsformatie snel nadert, leggen belangenorganisaties allemaal hun eigen investeringsplannen op tafel voor de Randstad. Want het stedelijke gebied in het westen van ons land kan wel een economische oppepper gebruiken. Dus worden politieke partijen van links tot rechts bespeeld om de toonaangevende positie van de Randstad voor de toekomst veilig te stellen. Maar is dit zakelijke en economische centrum überhaupt nog wel de groeibriljant van Nederland.

Quote

De grootstede­lij­ke gebieden kunnen de jaarlijkse groeicij­fers van bijvoor­beeld Flevoland onmogelijk evenaren

Rogier Aalders

De economische groei van de Randstad blijft voor een groot deel achter bij de verwachtingen, luidde recent de snoeiharde conclusie van de Rabobank. Hoewel in het gebied alle basisvoorwaarden aanwezig zijn om te floreren - de aanwezigheid van industrie en (financiële) dienstverlening plus ruime investeringsbereidheid vanuit politiek en bedrijfsleven - voldoet alleen de regio Amsterdam aan de prognoses. Sterker nog, Flevoland en delen van het noorden verworden langzaam tot de nieuwe magneten van werkgelegenheid.

,,Omvang, de hoge druk op de ruimte en daarmee gepaard gaande hoge grondprijzen zijn remmende factoren voor de Randstad", legt Rogier Aalders van RaboResearch uit. ,,De grootstedelijke gebieden kunnen de jaarlijkse groeicijfers van bijvoorbeeld Flevoland onmogelijk evenaren, mede door de beschikbare en goedkopere bedrijfsruimte daar." Amsterdam vormt volgens econoom Aalders een uitzondering omdat daar het grote aandeel van de toenemende zakelijke dienstverlening de groei een flinke duw in de rug blijft geven.

Economische motor
Politici zetten ten onrechte nog altijd in op de aanwas in de Randstad, constateert hoogleraar regionale arbeidsmarktanalyse Jouke van Dijk (Groningen). ,,Het is vanzelfsprekend nog steeds een belangrijke economische motor, maar de echte groei zit al sinds midden jaren 90 niet meer in dit gebied. Want door de drukte zijn de grenzen aan de groei vooral bereikt in steden als Rotterdam en Den Haag, met een verouderde industrie en een inkrimpende overheid."

Daarnaast neemt de gemiddelde pendelafstand van en naar kantoor toe, vult de hoogleraar aan. Een trend die wordt versterkt door 'Het Nieuwe Werken', waardoor werknemers minder zijn gebonden aan een werkplek. ,,Zo komt het Randstad-denken voor het komende kabinet echt onder druk te staan. Want laten we eerlijk zijn: een baan in Groningen is geen 2de keus meer. En zó ver is Schiphol ook niet vanuit de regio."

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam