Fietsers wachten aan de Merwekade op de Waterbus om vervolgens naar Papendrecht te gaan.
Volledig scherm
Fietsers wachten aan de Merwekade op de Waterbus om vervolgens naar Papendrecht te gaan. © Jacolijn Groesbeek

Definitief groen licht voor halte waterbus in Capelle

Capelle aan den IJssel krijgt definitief een halte van de waterbus. De provincie Zuid-Holland heeft een nieuwe vervoerder voor de waterbus gekozen en daarmee is er groen licht voor een Capelse stop.

Het Zwijndrechtse bedrijf Swets ODV Maritiem heeft de aanbesteding van de waterbus Drechtsteden-Rotterdam gewonnen. Swets, dat onder meer ook verantwoordelijk is voor de waterbus in Antwerpen en het veer Kop van ‘t land tussen Dordrecht en Werkendam, gaat vanaf 2022 varen met nieuwe schepen.

Een belangrijk deel daarvan vaart zonder schadelijke uitlaatgassen te produceren. De nieuwe schepen krijgen rolstoeltoegankelijke toiletten. Ook krijgen ze oplaadpunten voor elektrische fietsen.

Langgekoesterde ambitie

De waterbushalte is een lang gekoesterde ambitie van het Capelse college en een speerpunt uit het coalitieakkoord. De halte komt bij het bedrijventerrein Rivium, waar een megawijk met 5000 woningen wordt gebouwd. ,,Een halte van de waterbus betekent een enorme stimulans voor de bereikbaarheid van Rivium en Capelle aan den IJssel. Zeker als we kijken naar plannen voor Rivium waar de komende jaren woningen worden gebouwd voor zo’n 7.500 nieuwe en huidige Capellenaren’’, laat wethouder Maarten Struijvenberg (verkeer en vervoer) weten.

De waterbus moet vanaf januari 2022 in Capelle aanmeren en is onderdeel van de lijn Dordrecht-Rotterdam. Volgens wethouder Struijvenberg is ‘de ideale locatie’ voor de waterbushalte de Schaardijk, nabij het Zalmhuis en de huidige halte van de watertaxi. Ook zijn er plannen om de Parkshuttle door te trekken tot aan het water.

Niet naar Lekkerkerk

De molens van Kinderdijk worden het hele jaar door over water bereikbaar vanuit Rotterdam. Een lijn naar Streefkerk, Lekkerkerk en Schoonhoven, zoals gemeenten Molenlanden en Krimpenerwaard graag zouden zien, zit er echter vooralsnog niet in.

Een eerdere aanbesteding mislukte doordat geen enkel bedrijf op de voorwaarden van de provincie Zuid-Holland wilde varen. Volgens de provincie zijn er nu toch belangrijke punten gescoord. Zo behoudt Sliedrecht zijn waterbusverbinding en komt er een nieuwe, directe verbinding tussen Zwijndrecht en Papendrecht. De nieuwe concessie geldt voor een periode van acht jaar. Als Swets aan het eind daarvan volledig zonder schadelijke uitlaatgassen vaart, kan ze met nog eens zeven jaar worden verlengd.

Overigens had de huidige exploitant, een gezamenlijk bedrijf van Arriva en rederij Doeksen, ook wel verder willen varen. Dat bedrijf heeft nog drie weken de tijd om bezwaar aan te tekenen tegen de gunning aan Swets.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam