Volledig scherm
De Ecodelta, een hypermodern LNG-aangedreven baggerschip, gaat baggeren in de Rotterdamse haven. © ANP

Dit is het eerste groene baggerschip (en het vaart in de Rotterdamse haven)

Het eerste baggerschip op gas is vanmiddag in Rotterdam gedoopt. De ceremonie rond de groene schuit komt op het moment dat de milieu-ambities van de Rotterdamse haven onder vuur liggen.

Voor kapitein Jurie Korf is het ‘gewoon een baggerschip’. Al twee weken vaart hij met de Ecodelta rond: ,,Je merkt er niks aan.’’ Ja, de Ecodelta is wat stiller dan het vorige schip dat op diesel voer, zegt hij.

De Ecodelta houdt de haven de komende jaren op diepte. De Zwolse baggeraar Van de Kamp heeft haar gebouwd omdat het Havenbedrijf Rotterdam milieu-eisen aan het werk stelde. Zo’n schip bestond nog niet. Wie het zou bouwen, kreeg nog eens vier jaar extra op het baggercontract.

Toekomst

Operationeel directeur Ronald Paul van het Havenbedrijf is blij. Hij somt op: 20 procent minder CO2-uitstoot dan een schip op diesel, 80 procent minder stikstof en nagenoeg geen fijnstof. Volgens hem zullen nog veel gasschepen volgen. Te beginnen met volgende week als het eerste grote containerschip op lng (liquid natural gas) in Rotterdam aanmeert. Volgens hem maakt de olie gedomineerde haven een energietransitie door. ,,Het vloeibare gas lng is de scheepsbrandstof van de toekomst.’’

Quote

De meeste bedrijven zijn juist blij met de Rotterdam­se duurzaam­heids­agen­da

Ronald Paul (directeur van het Havenbedrijf)

Het feestje rond de Ecodelta komt op een delicaat moment. Nadat Ineos en eerder de chemiebedrijven Covestro en Borealis hun voorkeur uitspraken voor concurrent Antwerpen om daar voor miljarden euro’s nieuwe fabrieken te bouwen, moppert het bedrijfsleven dat de Rotterdamse milieu-ambities afschrikken. Werkgeversorganisatie VNO-NCW en belangenorganisatie voor de chemie VNCI vinden de Nederlandse normen te streng. Leefbaar Rotterdam en de VVD hebben lokale en landelijke bestuurders op het matje geroepen.

,,Ik weet niet of de milieuregels de werkelijke redenen zijn voor de keuze voor Antwerpen’’, zegt Paul. ,,De meeste bedrijven zijn juist blij met de Rotterdamse duurzaamheidsagenda.’’

Rotterdam heeft volgens hem weliswaar een strikter ‘groeipad’ om de uitstoot van de fabrieken te verminderen. ,,Maar hier hebben we ook de mogelijkheden voor bedrijven om hun productie milieuvriendelijker te maken.’’ Zo werkt het Havenbedrijf aan een leidingnet dat het broeikasgas CO2 van de fabrieken, dat ze anders in de lucht blazen, naar een leeg gasveld onder de Noordzee transporteert.

Met de bouwkosten van ‘zo’n 50 miljoen’ is de 134 meter lange Ecodelta het duurste schip ooit van baggeraar Van der Kamp. Directeur Arie Faasse is er trots op. ,,Ik denk dat lng de komende twintig, dertig jaar de brandstof is. En in verbruik is hij ongeveer even duur als het vorige schip.’’

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws uit Rotterdam en omgeving? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief. 

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam

Poll

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

  • In de hele stad (88%)
  • Alleen daar waar overlast is (4%)
  • Nergens (8%)
6744 stemmen