Volledig scherm
Burgemeester Aboutaleb reikt de felbegeerde award uit aan directeur Emily Ansenk van de Kunsthal. © @GabyJongenelenfotografie

Dit is waarom de Kunsthal Rotterdam op de kaart heeft gezet

De Kunsthal heeft Rotterdam het afgelopen jaar het beste op de kaart gezet. De culturele attractie in het Museumpark sleepte vanavond de Marketing Award Rotterdam in de wacht.

Burgemeester Ahmed Aboutaleb, die in het verleden zelf de award kreeg, reikte de prijs gisteravond uit aan directeur Emily Ansenk. Die had met haar team verleden jaar al veel te vieren. Zo trok de Kunsthal nog nooit zoveel bezoekers als in 2018: 415.000. Het oude record stamde uit 1998, twintig jaar geleden, met 334.000 bezoekers.

De tentoonstellingen Hyperrealisme sculptuur en Viktor&Rolf: Fashion artists 25 years scoorden dit jaar enorm goed, maar ook de huidige tentoonstelling Actie <-> Reactie met kinetische (bewegende kunst) is een ware publiekslieveling. Ook was er Waterlicht naast de Kunsthal, een lichtkunstwerk van Daan Roosegaarde waar veel mensen op afkwamen.

Tekst gaat verder onder de foto.

Volledig scherm
Exterieur van de Kunsthal. © ANP

De populariteit van de Kunsthal klinkt ook door op sociale media zoals Instagram, waar veel foto’s verschijnen. Tentoonstellingen trekken mede daardoor een heel breed publiek aan, van jong tot oud, inclusief bezoekers die niet vaak of nooit naar het museum gaan. Ook publiek van ver buiten de stad komen voor deze exposities naar het Museumpark.

Succes

De award is voor de Kunsthal vanwege haar bijdrage aan de promotie van Rotterdam in binnen- en buitenland. ,,De Kunsthal krijgt bijzondere dingen voor elkaar en weet zaken te realiseren die de laatste jaren keer op keer een succes bleken. Daarmee geeft zij telkens een visitekaartje af en weet ze ook de spotlights op onze stad te zetten’’, aldus het juryrapport.

,,Op het wereldtoneel weet de Kunsthal bovendien mensen aan zich te binden die er niet om liegen: Jean Paul Gaultier, Viktor & Rolg, Peter Lindberg en Daan Roosegaarde. Allemaal zijn ze fan van de Kunsthal, het team en de plek. En daarmee zij het ambassadeurs van Rotterdam.’’

Tekst gaat verder onder de foto. 

Volledig scherm
Een bezoeker van de Viktor&Rolf: Fashion artists 25 years. © EPA

De Kunsthal was gisteren niet de enige prijswinnaar. De Merwe-Vierhavens kreeg de Marketing Award Rotterdam Aanstormend Talent. Dit havengebied in Rotterdam-West wordt geroemd omdat het een ‘bloeiend, innovatief, rauw en ondernemend gebied’ is. Waar ooit de prostituees op de Keileweg, werkten, is nu bijvoorbeeld het atelier van de beroemdste Rotterdamse kunstenaar van dit moment Joep van Lieshout.

,,Het bruist dankzij de mensen die er wonen, werken en innoveren. Die de leegstaande loodsen gebruiken om te experimenteren met nieuwe producten of processen’’, aldus de jury. ,,Die er nieuwe technologieën uitdenken, testen en toepassen en samen het gebied op de kaart zetten als de proeftuin en etalage van de nieuwe economie.’’

Tekst gaat verder onder de foto.

Volledig scherm
Het project Waterlicht van kunstenaar Daan Roosegaarde. © ANP

‘Gewone’ bezoekers maakten verleden jaar onder meer tijdens het Pow! Wow! streetart festival kennis met dit gebied, toen vele lege muren het canvas waren voor streetarts van nationale en internationale kunstenaars. Ook komt hier de Floating Farm, de eerste zelfvoorzienende drijvende boerderij.

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws uit Rotterdam en omgeving? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam