Volledig scherm
Linssen in het dok bij de Oasis of the Seas. De megaopdracht werd een koude douche voor Keppel Verolme. © Archieffoto Milan Rinck

'Door regeltjes nooit meer cruiseschip op Rotterdamse werf'

De kans dat in Nederland nog eens een joekel van een cruiseschip als de Oasis of the Seas zal worden opgeknapt, is door toedoen van de Nederlandse overheid minimaal.

Quote

Bedrijven moeten zich aan de regels houden, maar Europese regels worden in verschil­len­de landen anders uitgelegd. Nederland kiest de strengste uitleg

Harold Linssen

Er wordt te krampachtig vastgehouden aan bureaucratische regeltjes, waardoor Nederland zich onmogelijk maakt, zegt directeur Harold Linssen van scheepswerf Keppel Verolme. De vermaarde scheepswerf in de Rotterdamse haven dacht z'n naam in de cruisemarkt te vestigen met het opknappen van 's werelds grootste schip, maar na optreden van de Nederlandse inspectiediensten bij deze megaopdracht staat het bedrijf buitenspel. Keppel Verolme loopt daardoor werk en omzet mis.

Het binnenhalen van de Oasis of the Seas was een stunt in 2014. De kades stonden van Hoek van Holland tot de Erasmusbrug vol publiek. Zo warm als het schip werd onthaald, zo koud was de douche die cruiserederij Royal Caribbean kreeg van de Inspectie SZW (de voormalige Arbeidsinspectie).

Vergunning
Die stuitte aan boord van het schip op werklui zonder tewerkstellingsvergunning. Keppel Verolme treft geen blaam, zegt de inspectie, maar Royal Caribbean is een boete in de richting van 6 ton in het vooruitzicht gesteld. Meer dan een jaar later is de exacte hoogte nog niet bepaald en wacht de rederij nog op de geldstraf. ,,We moeten alle partijen horen,'' verklaart de Inspectie SZW.

Ondertussen hoeft Keppel Verolme geen werk meer te verwachten van Royal Caribbean. En ook andere cruiserederijen hebben zich niet meer bij de werf gemeld.

Linssen ziet de cruiseschepen varen naar onder meer Spaanse werven, waar dezelfde richtlijnen gelden maar inspecties minder strikt zijn. ,,Bedrijven moeten zich aan de regels houden, maar Europese regels worden in verschillende landen anders uitgelegd.'' Wanneer een schip in onderhoud gaat, legt hij uit, neemt een cruisebedrijf eigen personeel mee onder eigen arbeidsvoorwaarden. ,,In het ene land worden ze gezien als opvarenden, in het andere als tijdelijk personeel waarvoor de regels gelden van het land waar ze op dat moment zijn. Nederland kiest de strengste uitleg.''

Lees het volledige interview met Harold Linssen maandag in het AD Rotterdams Dagblad.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Rotterdam